قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > اخبار > شهروندان سال‌هاست از مدیریت شهری اراک حذف شده‌اند

شهروندان سال‌هاست از مدیریت شهری اراک حذف شده‌اند

خبرگزاری مهر در گزارش پیش رو در گفتگو با صاحب نظران و کارشناسان مدیریت شهری به بررسی اهمیت ایجاد پایگاه اطلاع رسانی در شورای شهر اراک و بررسی روند اطلاع رسانی در دوره پنجم شورای شهر اراک پرداخته است.بخشی از این گفتگو با دکتر عباس خسروانی جامعه شناس شهری ست.

شهروندان سال‌هاست در مدیریت شهری اراک حذف شده‌اند
عباس خسروانی یکی از کارشناسان شهری است که در واکنش به راه اندازی پایگاه الکترونیکی شورای شهر اظهار کرد: وقتی که همه آمارها و نمودارها از رشد شتابان شهرها و شهرنشینی در دهه‌های اخیر حکایت می‌کنند باید بپذیریم که دیگر مدیریت شهری به تنهایی توان اداره شهرها را نخواهند داشت.وی ادامه داد: پارلمان شهری در بهترین حالت تنها می‌تواند بخشی از نیازمندی‌های مرتبط با زندگی شهری را از طریق روابط رسمی و سازوکارهای اداری و سازمانی برآورده کند ولی قادر نخواهد بود بخش زیادی از آنها را انجام دهد. به نظر بنده وقتی ما در مدیریت شهری در چنین موقعیتی قرار می‌گیریم باید شرایط و بسترها را برای حضور و شهروندان در مدیریت شهری برای حل مسائل و مشکلات شهری فراهم کنیم.وی گفت: اما علی رغم اینکه اندیشه مشارکت در تمام زمینه‌ها مورد تاکید قرار گرفته اما هنوز عملاً شاهد تحقق آن در مدیریت شهری اراک نیستیم و این مهم با موانع و عوامل بازدارنده‌ای مواجه است.این صاحب نظر حوزه شهری تصریح کرد: ما باید بپذیریم که لازمه مشارکت شهروندان در مدیریت شهری به منظور اجرای خوب سیاست‌های عمومی و ارائه خدمات به مردم، ایجاد اعتماد بین شهروندان و مدیریت شهری است. اگر ما نتوانیم چنین اعتمادی را به وجود بیاوریم، مدیریت شهری باید هزینه زیادی را در فرایند خدمت رسانی خود بپردازد که باز هم مطلوب مردم نخواهد بود و موجود رضایت مندی نخواهد شد.

اطلاع رسانی و شفافیت در مدیریت شهری اراک وجود ندارد
این جامعه شناس گفت: مدیران شهری در اراک باید از اهداف و برنامه‌های شهر را تا آنجا که قوانین اجازه می‌دهند از طریق سامانه عیان و شفافیت در اختیار شهروندان قرار دهند تا مردم با روندهای خدمت رسانی و اقدامات مدیریت شهری آشنایی پیدا کنند و در جریان امور قرار بگیرند و در این صورت است که مردم هم با برنامه‌های شهری همنوایی و همراهی می‌کنند و خود را در مقابل شهرشان مسئول می‌دانند.

آغاز دیرهنگام اطلاع رسانی‌های شورای شهر اراک
وی گفت: ما باید بپذیریم که اطلاع رسانی به عنوان منابع اخبار و داده‌ها نقش مهمی را می‌توانند در رفع مشکلات و معضلات شهری ایفا کنند. مدیریت شهری باید با استفاده از رسانه‌هایی که در اختیار دارد مشکلات و معضلات شهر را شناسایی کند و پیرو آن اقداماتی که برای حل مشکلات انجام داده‌اند را اعم از نظارت‌ها و مصوبات و پیگیری‌های خود را به مردم منتقل کند.

غفلت طولانی شورای شهر اراک در اطلاع رسانی
خسروانی گفت: متأسفانه یکی از اشکالات و نقدهای وارد به شورای شهر پنجم اراک نداشتن کانال‌های ارتباطی با مردم بود. ما شاهد این بودیم که اخیراً پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر راه اندازی شد است. راه اندازی یک چنین کانال ارتباطی شورا با مردم آن هم در ماه‌های پایانی کار شورا، نشان از یک غفلت طولانی در امر اطلاع رسانی می‌دهد و نتیجه آن بی اعتمادی مردم و عدم همراهی آنها در اجرای پروژه‌های شهری می‌شود.

آغازدیرهنگام اطلاع‌رسانی‌های شورای شهر اراک/ فرصتی که از دست رفت
وی بیان کرد: مردم باید بدانند که شورای شهر به چه مسائلی رسیده و برای حل این مسائل چه اقداماتی انجام داده؟ اگر شورا فاقد یک سایت اطلاع رسانی باشد که از طریق آن بتواند با مردم ارتباط بگیرد و خود و اقدامات خود را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهد، چگونه می‌توانیم ادعا کنیم که به اصل مشارکت مردم در مدیریت شهری اعتقاد داریم؟

مطلب پیشنهادی

تدوین بودجه ۱۴۰۲ بر اساس برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله برای شهر اراک

بودجه 1402 شهر اراک بر اساس برنامه بیست ساله شهر اراک تدوین شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *