قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > روزنوشت‌ها > ماهواره نور، نماد اعتماد به نفس جوانان انقلابی

ماهواره نور، نماد اعتماد به نفس جوانان انقلابی

به گزارش دیار آفتاب؛ رسیدن به پیشرفت و توسعه یافتگی پیش زمینه های متعددی دارد که یکی از آنها میزان اعتماد به نفس ملی ست.به عبارتی یکی از مشخصه های تمیز بین کشورهای پیشرفته و غیر پیشرفته برخورداری ملت ها از شاخص اعتماد به نفس است یعنی “باور عمومی نسبت به توان ملی برای تعریف و تحصیل اهداف ملی”.یعنی اینکه ملتی باور داشته باشد می تواند با تکیه بر توانمندی های داخلی خود و با حفظ کرامت و عزت نفس خود،نیازمندی‌های خود را تأمین کند و مسیر پیشرفت را نیز در پیش بگیرد.
پرتاب ماهواره نظامی نور توسط ماهواره‌بر قاصد نیروی هوافضای سپاه به فضا بار دیگر عزم و اراده ملت ایران را برای رسیدن به قله‌های بلند پیشرفت به نمایش گذاشت و نشان داد که نه تنها دشواری ها و سختی های مسیر،خللی در عزم آنها ایجاد نکرده است بلکه آنان را در شکستن انحصارها و دستیابی به علوم و تکنولوژی های برتر جهان راسخ تر کرده است.
پرتاب ماهواره نور به فضا و تائید موفقیت آمیز بودن آن توسط دوست و دشمن اگر چه یک دستاورد بزرگ فناورانه برای ملت بزرگ ایران است اما علاوه بر آن یک دستاورد بزرگ فرهنگی و اجتماعی ست.پرتاب موفقیت آمیز این ماهواره به فضا نمادی از خودباوری و اعتماد به نفس ملت ایران است که نشان داد می توان با توکل بر خدا و نیروی ایمان و تکیه بر توان داخلی به دستاوردهای بزرگی نائل شد.تاریخ ایران این روزهای بزرگ و این دستاوردها را از یاد نخواهد برد.همانطور که وادادگی و دلبستگی حکمرانان خود به خارج از مرزهای ایران از یاد نخواهد برد.امروز ماهواره نور در ایرانی به فضا پرتاب می شود که روزی نخست وزیر آن در مجلس می گفت ما توان ساخت ابتدائی ترین وسایل و ابزارها را نداریم پس باید نفت خود را به انگلیسی ها بسپاریم.رزم آرا، نخست وزیر وقت رژیم پهلوی، بدین علت مخالف ملی شدن صنعت نفت بود که معتقد بود ملت ایران توانایی اداره صنعت نفت را ندارد. وی در مجلس شورای ملی خطاب به نمایندگان گفت: «ما ایرانی ها یک لوله هنگ هم نمی توانیم بسازیم. چه طور می خواهید نفت را ملی کنید؟ بگذارید نفت دست انگلیسی ها باشد. هر چه می گویند گوش کنید. این چه کاری است که شما می کنید؟آنچه ملت ایران را در عصر پهلوی این چنین عقب مانده نگه داشته بود همان روحیه ضعف و ناتوانی وعدم خودباوری بود که توسط حاکمان خودباخته به طور گسترده در لایه های مختلف جامعه تزریق و تبلیغ می شد.
مقام معظم رهبری به زیبایی در مورد تبعات روحیه عدم خودباوری در زمان پهلوی و در نتیجه کاهش اعتماد به نفس ملی در بین جامعه،می‌فرمایند:”واقعاً هر کالایی به صرف خارجی بودن مطلوب بود و به صرف داخلی بودن نامطلوب فرهنگ عمومی آن زمان‌ها بود و در داخل کشور هم جرئت و گستاخی کار علمی و تحقیقی و باز کردن بن‌بست‌ها و شکستن مرزهای دانش اصلا قابل تصور نبود و کسانی که در خودشان چنین استعدادی می‌دیدند، به هیچ راهی جز اینکه در محیط های خارج از کشور کار کنند فکر نمی‌کردند.”(بیانات مقام معظم رهبری پس از بازدید از سازمان صدا و سیما. در تاریخ ۱۳۸۳/۰۲/۲۸.)
مطالعه برش هائی از تاریخ کشور و مقایسه آن با ایران امروز به خوبی نشان می دهد که روحیه خودباروی و اعتماد به نفس ملی چگونه می تواند ملتی را در مسیر پیشرفت قرار دهد.لذا یکی از هدایای انقلاب اسلامی به ملت ما روحیه خودباوری و اعتماد به نفس بود.
به فرموده رهبری معظم:”انقلاب یک تحوّل ایجاد کرد؛ انقلاب اسلامی یک تحوّل عظیم ایجاد کرد. آنچه من امروز تعبیر می‌کنم، میگویم در انقلاب، خودباوری و اعتماد به نفس، به جنگِ وابستگی رفت؛ خدا هم کمک کرد”. (۱۳۹۵/۰۷/۲۸،بیانات در دیدار نخبگان علمی جوان).
امروز گام دوم انقلاب پیش روی ماست و این موفقیت نشان داد که رسیدن به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و ساختن تمدن نوین اسلامی یک رؤیا و خیال نیست بلکه می توان به این آرمان بزرگ ترسیم شده در بیانیه گام دوم دست یافت.
رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه «گام دوم انقلاب» با مرور تجربه‌ ۴۰ ساله‌ انقلاب اسلامی می‌فرمایند، انقلاب وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است.بار سنگین مسئولیت برداشتن گام دوم انقلاب بر دوش جوانان مؤمن انقلابی ست که با پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور نشان دادند که اعتماد رهبر معظم انقلاب به خود را با تلاش و مجاهدت پاسخ داده اند.
طبق بیانیه مقام معظم رهبری مسئولیت نسل جوان در گام دوم انقلاب از تمام اقشار بیشتر است و نشان می‌دهد که تکیه رهبری به نسل جوان به دلیل توانمندی‌ها، انرژی‌ها و پتانسیل بسیار بالای نسل جوان برای گام بعدی انقلاب است.برای برداشتن گام دوم و ورود به مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی لازم است تا جوانان آینده‌ای پرکار و البته پر تلاطم و سرنوشت‌سازی را در پیش روی خود ترسیم کنند چرا که طبق این بیانیه مسئولیت آنان در گام دوم انقلاب از تمام اقشار جامعه بیشتر است و نشان می‌دهد رهبری به نسل جوان اعتماد خاصی دارد که این اعتماد ناشی از تاریخ درخشان و عملکرد روشن آنان در دوره‌های گذشته است که آنها را برای برداشتن گام بعدی انقلاب آماده کرده است.
در این میان نقش رهبری جامعه در تزریق خودباوری و ترویج فرهنگ ما می توانیم بسیار حائز اهمیت است.تاکیدات و اصرار رهبر معظم انقلاب طی ده های گذشته به قوی شدن ایران اسلامی و پافشاری بر ارتقاء سطح خودباوری ملی و اعتماد به نفس ملی و اعتماد به نیروهای جوان و توجه به ظرفیتهای داخلی و مقاومت همه جانبه در برابر هر نوع تحمیل وابستگی و وادادگی، باعث شده اند تا امروز ایران اسلامی در رده کشورهای پیشرفته جهان در عرصه های مختلف قرار گیرد.کشوری که تا چهار دهه پیش در تامین مایحتاج اولیه خود دست نیاز به خارج از کشور دراز می کرد.
اگر امروز ایران اسلامی به دستاوردهای عظیمی چون دستیابی به چرخه سوخت هسته ای، تاسیس مجتمع عظیم یوسی اف اصفهان، مجتمع غنی سازی نطنز، ورود به عرصه نانوتکنولوژی، تولید گوسفند و موش های شبیه سازی شده، درمان بیماران نخاعی، قلبی، کبدی، عروقی و چشمی با استفاده از سلول های بنیادی، داروی کنترل ایدز و سرطان، داروی زخم دیابت، داروی سرطان پوست، آزمایش نهایی بیش از ۳۰ داروی درمان کننده بیماری های صعب العلاج، ساخت ماهواره، ساخت موشک ماهواره بر، ساخت موشک های دوربرد، زیردریایی، موشک های کروز، جنگنده های پیشرفته و صدها دستاورد دیگر،نائل شده است،در سایه تدابیر و اهتمام مستمر رهبر انقلاب به مقوله پیشرفت،استقلال و قوی شدن ملت ایران بوده است.
متأسفانه یکی از آفتهایی که این روزها نسل جوان را که میراث دار انقلاب اسلامی است تهدید می‌کند روحیه یاس و ناامیدی است، این روحیه ناامیدی و یاس هم به لحاظ شرعی و اعتقادی درشان جوان مؤمن انقلابی نیست و هم به لحاظ عقلی آفت انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، لذا باید با این مقوله به‌شدت مقابله کرد.گفتمان جوانگرائی در قضیه ساخت و طراحی و پرتاب ماهواره نور به فضا اثبات کرد که با همه قدرت در برابر گفتمان یاس و ناامیدی ایستادگی و خودنمائی کرده و اثبات کرد که انقلاب اسلامی بن بست نداشته و نخواهد داشت.گفتمان جوانگرائی باید در دستور کار دلسوزان و دغدغه‌مندان کشور قرار گیرد و با استدلال و برهان و بیان تجربیات داخلی و بین المللی نشان داد که تغییر وضع موجود و عبور از چالش‌های پیش رو و حرکت به سمت افق‌های روشن جز از مسیر جوان سازی مدیریت کشور و البته جوان سازی اندیشه‌ها و ایده‌ها عبور نخواهد کرد.

مطلب پیشنهادی

شهرداری اراک پیشرو در هزینه‌کرد عوارض آلایندگی است

شهر اراک به‌دلیل وجود صنایع آلاینده مشمول دریافت مالیات است و شهرداری این کلان‌شهر با مصوبه سال گذشته شورای ششم، در هزینه‌کرد عوارض آلایندگی پیشرو بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *