قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > مقالات > شفافیت و پاسخگوئی در گرو حسابداری تعهدی ست

شفافیت و پاسخگوئی در گرو حسابداری تعهدی ست

موضوع حسابرسی شهرداری ها به عنوان بخش عمومی غیر دولتی به شوراهای اسلامی سپرده شده است.هر چند که در دوره های گذشته دیوان محاسبات عمومی اعلام می کرد حسابرسی شهرداریها باید توسط آنها انجام شود اما نهایتا رئیس محترم مجلس شورای اسلامی در 15 آبان ماه سال 1400 در نامه ای رسمی به رئیس دیوان محاسبات کشور اعلام کرد که بر اساس قانون اساسی،تفسیر شورای محترم نگهبان و قانون شوراها، نظارت مالی بر شهرداری ها برعهده شوراهاست و دیوان محاسبات فقط می تواند بودجه های را که دولت به شهرداری ها می دهد مورد حسابرسی قرار دهد.لذا این مهم با تشکیل کمیته حسابرسی ذیل کمیسیون برنامه و بودجه شورا مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است.
موضوع حسابرسی شهرداری اراک هنوز به عنوان یک مشکل حل نشده، باقی مانده و در حال بررسی راهکارهای ارائه شده هستیم.بر اساس گفتگوهائی که با برخی از موسسات و کارشناسان داشتیم متوجه شده ایم که گویا گزارش حسابرسی سال 1400 هم مثل سالهای قبل مردود خواهد شد.
اگر چه معتقدم که سیستم حسابداری شهرداری مشکلات جدی دارد اما حداقل در سال جاری انتظار داریم با رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال تبعیت شهرداری ها از حسابداری بخش عمومی در منابع غیر بودجه ای خود،جامعه حسابداران رسمی کشور به رای دیوان تمکین کند و بر تبعیت شهرداری از حسابداری تعهدی اصرار نورزد.اما گویا آنها معتقدند که رای دیوان کارشناسی شده نیست و می توانند با دفاعایات و مستنداتی که ارائه کرده اند رای دیوان را اصلاح کنند.اما حرف ما این است که شما تا زمان اصلاح قانون به آن تمکین کنید.
فارغ از این چالش بوجود آمده معتقدم که شهرداری اراک باید یک تصمیم جدی و جسورانه بگیرد و به سمت سیستم حسابداری تعهدی حرکت کند.البته اقدامات خوبی صورت گرفته که ارزشمند است اما کفایت نمی کند و موسسات حسابرسی را قانع نمی کند و ما باید یک بار برای همیشه تصمیم بگیریم که به روش تعهدی عمل کنیم.اگر چه استقرار این سیستم هزینه های زیادی برای شهرداری دارد اما راه درست و کارشناسی همین است.بالاخره ما باید بدانیم که در شهرداری چه دارائی هائی اعم از منقول و غیر منقول داریم.چه املاک و ساختمان ها و زمین هائی داریم.سیستم جامع ثبت درآمدها را هم باید به زودی مستقر کنیم تا از همه ی درآمد های خود مطلع شویم.
شفافیت و رصد پذیری از مسیر حرکت به سمت سیستم حسابداری تعهدی می گذرد که البته به دلیل ماهیت کار شهرداری می توان در قسمت هائی به روش نقدی عمل کرد.
بررسی ها نشان می دهد که سیستم حسابداری مستقر در شهرداری اراک بر مبنای نقدی،جوابگوی حجم فعالیت های شهرداری نیست و بخش عمده ای از رویدادهای مالی به تبعیت از این روش در دفاتر و گزارشات مالی منعکس نمی گردد و این امر به کاهش ضعف کنترل های داخلی و عدم تصمیم گیری صحیح توسط مدیران منجر می شود و نهایتاً عملکرد خدمت رسانی به شهروندان را تضعیف می کند.
از سوی دیگر ما در پی حرکت به سمت بودجه ریزی عملیاتی هستیم که بستر آن بهره مندی از سیستم حسابداری تعهدی ست.حسابدرای نقدی در تقابل با بودجه ریزی عملیاتی ست.لذا شهرداری اراک در جهت بهبود گزارشگری و مسؤولیت پاسخگویی، ناگزیر به اجرای حسابداری تعهدی با رویکرد بودجه ریزی عملیاتی می باشد.
شورای ششم قصد ادامه روند فعلی را ندارد و معتقد است که این روند باید تغییر کند اما هنوز چنین اراده ای در شهرداری بوجود نیامده است هر چند اقدامات اولیه صورت گرفته قابل تقدیر است.
الف)پیشنهاد می گردد شهردار محترم شخص مجربی را بعنوان مشاور و مسئول پروژه حسابداری تعهدی در شهرداری اراک منصوب نمایند.
ب)پیشنهاد دوم این است که چارچوبی به شرح زیر جهت ادامه فعالیت در نظر گرفته شود.
1) تعیین حوزه کاری تغییر سیستم در مرکز،مناطق شهرداری و سازمانها.
2) تعیین کمیته راهبردی پروژه حسابداری تعهدی در شهرداری.
وظیفه کمیته راهبردی برنامه ریزی و هدایت و هماهنگی کل پروژه و ارائه گزارشات پیشرفت به شهردار و شورای اسلامی است.
3)احصاء هزینه های تغییر سیستم و تشخیص صرفه و صلاح شهرداری به صورت ریالی.
4) رایزنی با نهادهائی معارض در روند حرکت به سمت سیستم حسابداری تعهدی و حتی مراجعه به مراجع قضائی جهت حل و فصل اختلافات
5) استفاده از ظرفیت استاندار محترم و مراجع عالی جهت حل و فصل برخی مشکلات از جمله مشکلات موجود بین شهرداری و تامین اجتماعی
6) تعیین تکلیف نوع سیستم حسابداری اعم از حسابداری نقدی تعدیل شده یا تعهدی تعدیل شده
7) تقویت واحد حسابرسی داخلی برای انجام انواع حسابرسی ها شامل حسابرسی رعایت، عملیاتی، موردی و غیره زیر نظر شهردار به منظور ارتقای سطح ایفاء و ارزیابی مسئولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی در شهرداری اراک
مثلث حسابرسی در مدیریت شهری را کمیته حسابرسی در شورای شهر، حسابرس داخلی در شهرداری و حسابرس مستقل تشکیل می دهد که تجربه نشان داده است وقتی این سه گروه به عنوان مثلث حسابرسی با هم فعالیت نمایند و با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند، کارآمدی آنها افزایش خواهد یافت. بنابراین، وجود این گروه ها در شهرداری اراک برای افزایش ایفاء و ارزیابی مسئولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی ضروری است.
*متن پیش از دستور عباس خسروانی به مناسبت 15 آذر روز حسابدار در صحن علنی شورای اسلامی شهر اراک

مطلب پیشنهادی

۱۰ سوال سخنگوی شورای شهر اراک درباره طرح ملی مسکن

در اجرای پروژه های کلان بیش از سرمایه اقتصادی به سرمایه اجتماعی نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *