قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > مقالات > همزیستی محترمانه در شهر

همزیستی محترمانه در شهر

دکتر عباس خسروانی / دکتری جامعه شناسی و مدرس دانشگاه

دکتر عباس خسروانی مدرس دانشگاه

شهر را برای چه و چه کسانی می سازیم؟ پاسخ به این ســوال اساســی این است که شــهر را برای مردم می سازیم. همگان باید از شــهر اســتفاده کنند و اینکه گفته می شــود شهری بــرای مردم از گروه های مختلف ســنی و هر طبقــه ای؛ پس با این حساب، فضاهای شهری هم باید متناسب با نیاز، خواست و سلیقه شهروندان باشد.
زنان و مردان متناسب با نقش و مسئولیت‌شان از فضاهای شهری به شیوه‌های گوناگون استفاده می‌کنند. در این میان، زنان همواره به‌طور مستقیم با خانواده و جامعه در ارتباط بوده‌اند و می‌باید در کانون فرایند برنامه‌ریزی و ساخت فضاهای شهری قرار گیرند.
معتقدم که به دلایل بی‌شماری ساخت فضای شهری نیاز به اتخاذ روشی دارد که در آن تعادل‌های جنسیتی رعایت شده باشد.
معتقدم ایجــاد محیط امن در زندگی شــهری برای شــهروندان زن یکی از مهم ترین وظایف دســتگاه هایی از قبیل شــهرداری اســت که متناســب با حوزه اختیارات خــود می تواند در ایجاد فضای امن و ســالم برای زنان در شهر گام های مفیدی بردارد.
در عصری که سهم فعالیت‌های اجتماعی و مشارکت‌های اقتصادی زنان افزایش کمّی و کیفی چشمگیری پیدا کرده، محدود نگه داشتن سهم زنان در فضاهای شهری بدون اهمیت دادن به جمعیت فعلی آنها غیرمنصفانه است و منجر به اذیت شدن روحی و روانی آنها و کاهش کیفیت زندگی اجتماعی می‌شود.
مدیریت شهری باید به عنوان وظیفه به حفظ سلامت زنان کمک کند و لازمه این مسأله همخوانی و هماهنگی فضای شهری با سلایق و ویژگی های زنان است.
البته لازم است به جای اقدام کردن به تفکیک‌ها در هر زمینه و حوزه‌ای، تمرکز مسئولان و نیز تلاش رسانه‌ها روی فرهنگسازی مدام و مستمر باشد تا همزیستی محترمانه و غیرآسیب‌زا در شهر ترویج یابد و همشهریان در کنار هم امنیت داشته باشند.
*شهر را مردمانش می سازند

مطلب پیشنهادی

۱۰ سوال سخنگوی شورای شهر اراک درباره طرح ملی مسکن

در اجرای پروژه های کلان بیش از سرمایه اقتصادی به سرمایه اجتماعی نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *