قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > اخبار > کتاب “تاریخ مختصر ایران از آغاز تا پایان قرن بیستم” رونمایی شد

کتاب “تاریخ مختصر ایران از آغاز تا پایان قرن بیستم” رونمایی شد

کتاب تاریخ مختصر ایران از آغاز تا پایان قرن بیستم به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی چاپ و رونمایی شد.


به گزارش ایسنا، این کتاب تالیف جمعی از شرق شناسان و ترجمه دکتر محمد قزوینی نظم آبادی است و توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی چاپ و منتشر شده است.
این سازمان تاکنون ۳۰۰ جلد کتاب در حوزه های مختلف دانشگاهی را به چاپ رسانده و پیش بینی می شود که تا پایان سال جاری چاپ و انتشار ۵۵ عنوان کتاب جدید دیگر را نیز به انجام برساند.دکتر عباس خسروانی مدرس دانشگاه، در این آیین اظهار کرد: معرفی و شناساندن تاریخ ایران به نسل جوان یک ضرورت است و نهادهای فرهنگی و همچنین رسانه ها در این خصوص مسئول هستند.
وی افزود: مسئله زمان و تاریخ هنوز یک مسئله جدی برای انسان و محافل فلسفی است. نسبت بین انسان و تاریخ هنوز محل منازعه و مباحثه است.خسروانی اظهارکرد: معتقدم انسان تاریخ ساز یک موضوع واقعی است و زمانی انسان می تواند تاریخ ساز شود که تاریخ را بفهمد و قوانین آن را کشف کرده و به عبارتی به سنت های الهی حاکم بر تاریخ اشراف پیدا کند.
وی نمونه بارز چنین شخصیت تاریخ سازی را امام خمینی(ره) دانست و گفت: ایشان با شناخت دقیق از تاریخ تحولات ایران و سنت های الهی توانست بزرگترین تحول ساسی اجتماعی قرن را رهبری کند.
این نویسنده و پژوهشگر درخصوص کتاب فوق اظهار کرد: این کتاب به دلیل مختصر بودن و اشاره به کلیات، یک اثر خوب برای شناخت کلی از تاریخ ایران است، البته نقدهائی به نویسندگان کتاب حاضر وارد است.
وی افزود: نویسندگان این مقاله مطول(کتاب فوق) که در دایره المعارف بریتانیکا منتشر شده “شرق شناس” هستند. شرق شناسی یک گفتمان غربی است که با هدف هویت بخشی به غرب از طریق تعریف آن در مقابل تمدن شرق بر اساس تفاوت ها و تمایز ها بنا شده و اغلب در خدمت استعمار بوده است لذا به بخش هائی از این کتاب بویژه بخش نهائی آن یعنی انقلاب اسلامی نقد علمی وارد است.


خسروانی گفت: نویسندگان کتاب در ابتدای بخش انقلاب اسلامی معتقدند که نارضایتی های اقتصادی به انقلاب منجر شده است که این دیدگاه مبتنی بر نظریه جیمز دیویس یعنی نظریه توقعات فزاینده است. دیویس نظریه خود را از تلفیق نظریات توکویل و مارکس بیرون آورده و معتقد است بعد از این که یک کشور دوره ای از رفاه و رشد اقتصادی را تجربه کرد ولی بعد از مدتی وارد دوره رکود اقتصادی شد به سمت انقلاب حرکت می کند که این نظریه در خصوص انقلاب اسلامی ایران صادق نیست زیرا ما رشد درآمدهای نفتی را شاهد بودیم اما رفاه اقتصادی و اجتماعی مردم را شاهد نبودیم و فقر و فاصله طبقاتی به شدت کشور را در بر گرفته بود.
وی افزود: اعتقاد دارم چنین آثاری باید در محافل علمی و کارشناسی مورد نقد و بررسی قرار گیرند و به فرهنگ کتاب خوانی در شهر دامن زده شود. اراک به شدت نیازمند رونق محافل نقد کتاب است.

مطلب پیشنهادی

مدیریت محلی موجب افزایش مشارکت مردم در امور شهر می‌شود

بر اساس قانون اساسی باید به سمت حکمرانی محلی پیش رویم و بدانیم که مدیریت محلی موجب افزایش مشارکت مردم و تعلق خاطر آنها به محل زندگی و فهم بهتر از مشکلات می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *