قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > در رسانه‌های دیگر > اراک را به شهری رویدادگرا تبدیل می کنیم

اراک را به شهری رویدادگرا تبدیل می کنیم

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اراک گفت: درصددیم اراک را به شهری رویدادگرا تبدیل کنیم.
عباس خسروانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به اینکه برگزاری هفته اراک از چند جهت برای شهر اهمیت دارد و باید توسط مسئولین جدی گرفته شود، اظهار کرد: در حال عبور از وضعیت بحرانی کرونا هستیم و باید بپذیریم که اقتصاد، فرهنگ و هنر ما طی این سال‌ها به شدت دچار بحران شده است و برای احیاء آن و بازگشت رونق به عرصه فرهنگ و هنر نیازمند حمایت های مستقیم دولتی هستیم.
وی تصریح کرد: برگزاری رویدادهای بزرگ فرهنگی در شهرها یکی از راه های بازگشت رونق به اقتصاد فرهنگ و هنر است. شهرها در دوران پساکرونا نیازمند ارتقاء شاخص نشاط اجتماعی هستند و یکی از مواردی که می تواند این شاخص را رشد دهد توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری در شهر است.
خسروانی با بیان اینکه تلاش داریم در سال‌های آتی طی یک برنامه ریزی درست از حالت حمایت های مستقیم به حمایت های غیرمستقیم و در نهایت رقابت کامل بین فعالان فرهنگی و هنری در اراک برسیم، افزود: در حال حاضر با زخم کاری که فعالان هنری و فرهنگی شهر ما از کرونا خورده اند به جد نیازمند حمایت های مستقیم هستند. در سالهای آتی باید این حمایت ها غیر مستقیم و صرفا در محدوده ارائه زیرساخت ها و سیاستگذاری ها باشد و در مرحله آخر باید فضای فرهنگی هنری شهر به سمت فعالت های رقابتی پیش برود.
سخنگوی شورای شهر اراک تاکید کرد: اگر به دنبال پایدارسازی فعالیت های فرهنگی و هنری در اراک هستیم باید به دو مقوله کیفیت و ذائقه مخاطب توجه داشته باشیم، زمانی شاهد رقابتی شدن فضای فرهنگی و هنری شهر خواهیم بود که کیفیت ارائه خدمات فرهنگی هنری ارتقا پیدا کرده باشد و مردم برای مصرف فرهنگی و هنری خود هزینه بپردازند.
وی گفت: یکی از اقدامات و برنامه های دیگری که باید در هفته های فرهنگی آتی اراک در دستور کار قرار دهیم توجه به مقوله مهم ذائقه شناسی فرهنگی مردم اراک است، به هر حال کالا یا خدمتی که تولید می شود باید مورد پسند مخاطب قرار گیرد و برای این منظور ما باید بدانیم که مخاطب ما از ما چه می خواهد. برخی از برنامه های فرهنگی هنری مخاطب ندارد و مورد استقبال قرار نمی گیرد که یکی از دلیل این عدم استقبال نبود کیفیت در کار است.
خسروانی ناسازگاری برنامه ها با ذائقه و سلیقه مخاطب را دیگر دلیل عدم استقبال از فعالیت‌ها دانست و افزود: یکی از شروط موفقیت ما در جشنواره های بعدی ذائقه شناسی و توجه به نیاز مخاطب است، به لحاظ اقتصادی رونق یک بازار در گرو تعامل عرضه کننده و متقاضی ست و در حوزه کار فرهنگی ما باید از نگاه از بالا به پائین بپرهیزیم و رویکرد پائین به بالا را مد نظر برنامه ریزی های خود قرار دهیم به شکلی که خواست و ذائقه مردم ملاک باشد نه سلایق مدیران و تصمیم گیران.
وی بیان کرد: امروزه جشنواره ها و رویدادهای محلی در شهرها یکی از ژانرهای برجسته صنعت گردشگری به حساب می آیند و برگزاری آنها به رونق اقتصادی شهرها و نشاط اجتماعی آنها منجر شده است. شورای شهر اراک با کمک شهرداری و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در نظر دارد که اراک را به یک شهر رویدادگرا تبدیل کند. رویدادگرا شدن اراک یعنی بکارگیری و فعال سازی همه ظرفیت های فرهنگی هنری شهر و تقویت آنها که در نهایت به معرفی و برندسازی شهر و درآمد زائی برای شهر منجر خواهد شد و یکی از فرصت های خوب برای سرمایه گذاری حوزه فرهنگ و هنر است به شرطی که شهرداری قبل از جذب سرمایه گذار بسترهای آن را فراهم کند و جذابیت های لازم را مهیا سازد.
خسروانی گفت: برگزاری هفته اراک یکی از همین بسترسازی هاست که هر چه با کیفیت تر و جذاب تر برگزار شود بازخوردهای اقتصادی هم در پی خواهد داشت. شورا به دنبال تغییر گفتمان مدیریت شهری از گفتمان صنعتی – عمرانی به گفتمان فرهنگی هنری است و در این مسیر به کمک مسئولان عالی استان و رسانه ها و سمن ها به جد نیازمندیم.
خسروانی اظهار کرد: متاسفانه تجربه ما در سال اول برگزاری هفته اراک نشان داد که شهر ما از یک بی تفاوتی مدیریتی در عرصه فرهنگ رنج می برد و سازمانها و نهادهای دولتی کمترین مشارکت را در برگزاری رویداد فرهنگی هفته اراک داشتند و بار آن بر دوش شهرداری و شورا بود، این وضعیت باید در دوره جدید مدیریتی استان و شهر اراک تغییر کند. همانقدر که صنعت برای این شهر آورده اقتصادی البته همراه با مضرات زیست محیطی دارد، حوزه فرهنگ و هنر می تواند بدون مضرات زیست محیطی آورده اقتصادی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی

مهار تورم، کارویژه سال ۱۴۰۲ مسئولان

با توجه به وجود شاخص‌های مهم اقتصادی از جمله انباشت نقدینگی، نبود رقابت‌های اقتصادی، خروج سرمایه و همچنین تحریم‌های ظالمانه و بهره‌وری پایین در کشور، مهار تورم در سال جدید یک ضرورت و یک کارویژه برای دولت محسوب می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *