قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > در رسانه‌های دیگر > اراک چگونه شهر دوستدار کودک خواهد شد؟

اراک چگونه شهر دوستدار کودک خواهد شد؟

عضو شورای شهر اراک گفت: مشارکت کودکان در اداره شهر از اجزای اصلی تحقق شهرهای دوستدار کودک است و باید صدای آنها را در اداره شهر شنید.
عباس خسروانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تصویب طرح شهر دوستدار کودک در شورای شهر اراک، اظهار کرد: اهمیت و توجه به نظرات و ایده های کودکان و نوجوانان در مدیریت شهری به عنوان قشر بدون تریبون که صدایشان کمتر شنیده می شود و کمتر مورد توجه قرار می گیرد، اما در عین حال آینده سازان کشور هستند و در نظر گرفتن نیازهای آنها در فرایند رشد و توسعه شهری، موجب تولید مفهومی به نام شهر دوستدار کودک شده است.
وی با اشاره به اینکه این مقوله در کشور از اوایل دهه ۸۰، با تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان(مصوب سال۱۳۸۱) و قانون اجازه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی حقوق کودک (۱۳۷۸) به صورت رسمی وارد نظام حقوقی کشور شد، گفت: یکی از مهمترین رویکردهای شورای ششم شهر اراک رویکرد فرهنگی اجتماعی است و سعی دارد در این راستا طرح ها و برنامه هایی را تهیه کرده و به تصویب برساند تا شهرداری بتواند بر اساس این طرح ها و برنامه ها اقدامات قانونی انجام دهد و شورا نیز بتواند نظارت داشته و در تصویب بودجه ها این موارد را لحاظ کند.
خسروانی تصریح کرد: یکی از ضرورت هایی که در این مسیر احساس می شود، انجام برخی اقدامات برای افزایش حس تعلق خاطر کودکان به شهر اراک است.
وی گفت: کودکان آینده سازان این شهر هستند و تا زمانی که به شهر خود نگاه مثبتی پیدا نکنند، نمی توانند در آبادانی شهر خود ایفای نقش کنند، لذا مرکز پژوهش های شورا تدوین و تهیه این طرح را در دستور کار قرار داد و پس از طرح و بررسی در شورای اجرایی شهر دوستدار کودک و کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر به صحن علنی رفت و خوشبختانه تصویب شد.
وی تاکید کرد: با تصویب این طرح در شورای اسلامی شهر اراک، شهرداری ماموریت پیدا می کند که برای ارتقای کیفیت زندگی کودکان در اراک مبتنی بر ارزش های بومی و با تاکید بر ابعاد رشدی کودکان(شامل رشد شناختی، جسمانی، اجتماعی، هیجانی، معنوی و ..) تلاش کند.
وی بیان کرد: شهر دوستدار کودک از نظر این طرح، شهری است که در آن نیازهای اساسی کودک در اولویت قرار گرفته و شرایط فرهنگی- اجتماعی، شهرسازی- معماری و زیست‌محیطی شهر همسو با نیازهای کودکان اصلاح و حقوق آنان در سیاست‌ها، قوانین، برنامه‌ها و بودجه‌ها رعایت می‌شود.
رییس مرکز پژوهش های شورای شهر اراک اهداف این طرح را ایجاد بسترهای لازم برای بروز استعدادها و خلاقیت های کودکان و نوجوانان در شهر اراک، ارتقاء جایگاه ملی و بین المللی شهر اراک در حوزه شهر دوستدار کودک، توسعه، نظارت، استانداردسازی، سطح بندی و نظام مندسازی فضاهای فعالیتی کودکان در شهر اراک، زمینه سازی و تشویق مشارکت کودکان در مدیریت شهری، برنامه ریزی و طراحی شهری در اراک، تامین امنیت و ایمنی جهت حضور فعال و با نشاط تمامی کودکان و نوجوانان در شهر و افزایش فرصت های شادی و ملاقات کودکان با یکدیگر در شهر و محلات شهری، دانست.
وی افزود: در این طرح منظور ما از کودک، مطابق ماده یکم آیین‌نامه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴ دیماه ۱۳۹۰ هیئت‌وزیران، تمامی افراد کمتر از ۱۸ سال تمام است.
خسروانی تصریح کرد: از تاریخ ابلاغ این مصوبه، شهرداری اراک موظف خواهد بود تا طبق دستورالعمل شهرهای دوستدار کودک (ابلاغی وزارت کشور در سال ۹۷) و الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک (ابلاغی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در سال ۱۴۰۰) و با همکاری و هماهنگی سایر مراجع ذی‌ربط، در جهت تحقق طرح و با تاکید بر فرهنگ اسلامی_ایرانی و رعایت موازین دینی اقداماتی را در ۶ محور جهت تحقق شاخصه های شهر دوستدار کودک انجام دهد.
وی ۶ محور مذکور را شامل اقداماتی در زمینه فضاهای عمومی، شامل مناسب‌سازی فضای شهری مورد استفاده برای کودکان، در زمینه حمل‌ و نقل و ترافیک، در زمینه فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، شهرسازی و معماری و در زمینه مشارکت‌های اجتماعی و مردمی برشمرد.
خسرونی اضافه کرد: در همین راستا و در سال جاری چندین برنامه طراحی شده که شامل مواردی چون برگزاری جشنواره کودکان شهر اراک(نقاشی، بازی‌های خلاقانه،فیلم،نمایش و..)، انجام مطالعات در حوزه شهر دوستدار کودک، برگزاری نشست های تخصصی شهر دوستدار کودک به منظور تولید محتوا، ارائه آموزش های شهروندی و تورهای شهروندی برای کودکان و تولید محتوای رسانه ای در حوزه حقوق شهروندی کودکان و توسعه فضاهای بازی در پارک ها و… است.
این عضو شورای شهر اراک تاکید کرد: اجرای این طرح نیازمند ساختار در شهرداری بود و از چند ماه گذشته اداره شهر دوستدار کودک در شهرداری، ذیل معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تشکیل شده تا متولی هماهنگی اقدامات و فعالیت های شهر دوستدار کودک و ارائه گزارش به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به عنوان ناظر عالیه و دبیرخانه ملی توسعه شهرهای دوستدار کودک باشد.
خسروانی با بیان اینکه هدف نهایی طرح این است که صدای کودکان را در اداره شهر بشنویم، افزود: مشارکت کودکان در اداره شهر جزو اجزای اصلی شهرهای دوستدار کودک است و نظرات کودکان باید در سیاست ها، برنامه ها، خدمات و امکاناتی که در شهر اجرا می شود، منعکس شود.

مطلب پیشنهادی

شهرداری اراک رویکرد گره‌گشایی در اجرای مصوبه مربوط به پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ داشته باشد

شهرداری رویکرد گره‌گشایی در اجرای مصوبه مربوط به پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ و در اجرای بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *