قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > در رسانه‌های دیگر > تدوین یک طرح برای کمک شهرداری به کاهش آلودگی هوای اراک

تدوین یک طرح برای کمک شهرداری به کاهش آلودگی هوای اراک

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: شهرداری درآمد حاصل از عوارض آلایندگی را در 10 محور پیش بینی شده هزینه می‌کند.


عباس خسروانی به مناسبت روز هوای پاک در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه به اینکه هوای کلانشهر ها به خصوص اراک بسیار بد است، اظهار کرد: قانون هوای پاک سال ۹۶ به تصویب رسید و بنا بود میثاق ما برای کاهش آلودگی هوا و تحقق حق برخورداری از هوای پاک باشد، اعتقاد بر این است که اجرای قانون هوای پاک یک حرکت بین بخشی است و ضرورت دارد تا راهبر و هماهنگ کننده این پروژه مشخص باشد پس لازم است مسئولان استان و شهر اراک امروز که به لحاظ هوای پاک اراک در وضعیت اضطرار قرار داریم با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود نظیر قانون مدیریت بحران و شرایط اضطرار، تکالیف خود را در راستای راهبری موضوع تا حصول نتیجه دنبال کند.
وی بیان کرد: متاسفانه فرصت پنج ساله در نظر گرفته شده برای اجرای این قانون در ماه‌های آینده و منتهی به ۱۴۰۱ تمام می‌شود در حالی که بخش زیادی از آن هنوز اجرایی نشده و دستگاه‌های مختلف به وظیفه‌شان عمل نکردند و این قانون خوب بدون اجرا باقی مانده است.
خسروانی تصریح کرد: در ماده ۳۳ قانون هوای پاک به طور صریح اعتبارات بودجه ای این قانون تعیین شده بود که به درستی و کامل محقق نشده و دستگاه های نظارتی و حتی شورای اسلامی شهر اراک موظف است پیگیری کند که آیا منابع، برای کنترل آلودگی هوا مورد استفاده قرار گرفته و یا ترک فعل ها و تخلفاتی صورت گرفته است.
وی گفت: بدین جهت مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اراک پیشنهاداتی برای مدیریت هرچه بهتر در این زمینه دارد که شامل رایزنی های ملی برای کاهش محسوس مازوت سوزی در نیروگاه شازند و تجهیز نیروگاه‌ مازوت‌سوز شازند به تجهیزات کاهنده دی اکسید گوگرد گازهای خروجی می‌شود.
خسروانی افزود: تداوم و اجرای گسترده طرح “کهاب” در اراک به طوری که همه جایگاه‌های عرضه سوخت محدوده شهری کلانشهر اراک به تجهیزات طرح کهاب مجهز شوند و با اجرای این طرح از ورود بخش عظیمی از آلودگی به محیط زیست جلوگیری می شود.
وی جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده بر اساس یک ملاک تلفیقی از «سن فرسودگی خودرو» و «معاینه‌ فنی» و در صورت امکان کیفیت و استانداردهای تولید خودرو، تشدید نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی سطح شهر اراک، نوسازی فوری ناوگان حمل و نقل عمومی و خصوصی با تسهیلاتی دولتی، توجه و اجرای ظرفیت های مجازات کیفری قانون هوای پاک، اعطای جایگاه ضابط دادگستری به یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست، پیش‌بینی مراجع قضایی تخصصی در زمینه آلودگی هوا، توسعه شبکه سنجش کیفیت هوا از جمله تجهیز و تکمیل و راه‌اندازی شبکه پایش بر خط (آنلاین) آلودگی هوای شهر و پایش آلاینده‌های هوای شهر اراک بر اساس یک سیستم شبکه ای که پارامترهایی مانند منابع گوناگون آلودگی، جمعیت منطقه، ویژگی‌ها و ساختار شهری و کاربری متفاوت ایستگاه‌ها (مسکونی، ترافیکی و …) در طراحی آن موثر باشد تا بتوان نسبت به تحلیل واقعی اطلاعات اقدام کرد را از دیگر پیشنهادات مرکز پژوهش‌های شورای شهر اراک برشمرد.
سخنگوی شورای اسلامی بیان کرد: در حوزه شهرداری اراک طرحی آماده شده است که بر اساس آن شهرداری موظف است که درآمد حاصل از عوارض آلایندگی را در ۱۰ حوزه شناسایی شده هزینه کند، این طرح به زودی به کمیسیون خدمات شهری و سپس به کمیسیون بودجه ارجاع خواهد شد.
وی گفت: بر اساس این طرح شهرداری موظف است ظرف یک هفته از ابلاغ قانونی این طرح گزارش اقدامات خود را در راستای ماده یک و ماده دو قانون جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک و برنامه های پیشنهادی خود در سال ۱۴۰۱ در قالب ردیف های بودجه ای به شورای اسلامی شهر اراک ارائه دهد.
خسروانی افزود: شهرداری اراک مکلف خواهد شد درآمد حاصل از عوارض آلایندگی را در ۱۰ محور پیش بینی شده هزینه کند که شامل اصلاح هندسی معابر و تقاطع های ترافیکی شهر، گسترش، بهسازی و نوسازی شبکه حمل و نقل عمومی شهر اراک و حومه، گازسوز نمودن ناوگان شبکه حمل و نقل عمومی شهر، گسترش پارکینگ‌های عمومی، ساماندهی پایانه‌ای حمل بار و مسافر درون شهری و برون شهری اراک، هوشمندسازی حمل و نقل و ترافیک، اولویت خروج خودروهای فرسوده از چرخه ترافیک شهر اراک به ویژه اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی، اجرای مدیریت ترافیک شهر اراک نظیر تعیین محدوده طرح‌های ترافیکی، تسهیل زمینه‌های توسعه دولت الکترونیک به منظور کاهش تقاضای سفرهای درون شهری، نظارت مستمر بر مراکز معاینه فنی خودرو و ایجاد تغییرات فنی متناسب با استانداردهای روز است.

مطلب پیشنهادی

شهرداری اراک رویکرد گره‌گشایی در اجرای مصوبه مربوط به پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ داشته باشد

شهرداری رویکرد گره‌گشایی در اجرای مصوبه مربوط به پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ و در اجرای بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *