قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > روزنوشت‌ها > رسانه ها،شورایاران شورای ششم شهر اراک

رسانه ها،شورایاران شورای ششم شهر اراک

عباس خسروانی
دکتری جامعه شناسی و فعال رسانه(عضو لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی اراک)
در اصول متعددی از قانون اساسی کشورمان بر مسؤول بودن مقام های حکومتی تأکید شده و هیچ مقام غیرمسئولی وجود ندارد و از آن‏رو که لازمه مسؤولیت،پاسخگویی است،این امر به یکی از شاخصه های سنجش کیفیت حکمرانی تبدیل شده است. همچنین اصل پاسخگویی را می توان یکی از مهمترین شاخصه های مردم سالاری برشمرد. شوراها زمانی می توانند پاسخگو باشند که حق شهروندان در دسترسی آزاد و همگانی به اطلاعات و حق نظارت عمومی مردم را به رسمیت بشناسد. با نهادینه شدن اصل پاسخگویی و عمومی شدن آن، این فرآیند تسهیل می شود.
بر همین اساس شفافیت و پاسخگویی یکی از مهمترین مولفه های حکمرانی شایسته شهری ست که به یکی از ارکان اصلی مدیریت شهری تبدیل شده و راه گریزی از آن نیست،زیرا توسعه روزافزون شهرها و انباشت مسائل و مشکلات و مطالبات مردم،شورای شهر را به سازمانی با ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تبدیل کرده و هر چه به جلوتر حرکت می کنیم به وظایف اجتماعی این نهاد مردمی افزوده می شود.در چنین شرایطی انجام وظایف و ماموریت های شورای شهر بدون مشارکت شهروندان،سخت و دشوار خواهد بود.
رسانه ها یکی از اجزای قدرتمند جامعه امروز محسوب می شوند که بر همه ی بخش ها از جمله مدیریت شهری تاثیر گذارند.از آنجا که مدیریت شهری در تحقق توسعه پایدار شهری و رشد کیفیت زندگی شهروندان نقش مستقیم ایفا می کند،تعامل این دو نهاد یک ضرورت است.
داشتن شهری زنده و پر نشاط، ارتقاء سلامت سازمانی و کاهش فاصله بین مردم و مدیریت شهری،کاهش نارضایتی ها و برداشتن گامی بلند در رسیدن به شهری پایدار،مستلزم داشتن رابطه ای تعاملی و سازنده با رسانه هاست.
از آنجا که برقراری ارتباط صحیح و تعامل سازنده با شهروندان یک امر مهم است،هرگونه ضعف در ارتباط بین مدیریت شهری و شهروندان،آسیب های جدی را بر پیکره مدیریت شهری وارد خواهد کرد.لذا مدیریت شهری باید با ایجاد و حفظ خطوط دوجانبه ارتباطی و درک متقابل بین مردم و سازمان، پایه و اساس همکاری متقابل و تعامل سازنده را پی‌ریزی و با استفاده از تکنیک‌های ارتباطی معقول و مناسب، پیوسته از خواسته‌ها و نظریات عموم مردم آگاه و پاسخگوی نیاز آنها باشد.


اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به شهروندان و نخبگان نسبت به مأموریت ها و وظایف شوراها از یک سوی و مسئولیت ها و تکالیف شهروندان در مدیریت شهر از سوی دیگر باید مد نظر قرار گیرد.شوراها در دور جدید باید ارتباط چند سویه (تعاملی) بین مدیریت شهری با شهروندان، نخبگان و رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی را تحکیم و تقویت کنند.
در همین راستا شوراها باید نسبت به نهاد رسانه تغییر رویکرد داشته باشند و مدیران شهری را نسبت به رسانه ها پاسخگو کنند.ما باید در دور جدید مدیریت شهری از مدل ســنتی و عملکردی در حوزه اطلاع رسانی به حوزه های مدرن اطلاع رســانی و ارتباط تعاملی سازنده با رســانه ها حرکت کنیم و به مدلی بر اساس تبیین و تعامل برسیم.
منتخبین شوراها در دور ششم باید بدانند که شــهر خالی از مطالبه و رســانه بدون مطالبه گری، مدیریت شــهری را ناکارآمد خواهد کرد و باید تلاش کرد تا مــردم و رســانه ها مطالبات شــان را از مدیریت شــهری به راحتی بیان کنند. مدیران شهری باید همواره توجهی ویژه به رسانه ها داشته آنها را همراه خود در فرایند مدیریت شهر ببینند و متقابلا از زسانه ها نیر انتظار می رود توسعه شهر را بخشی از رسالت ذاتی خود بدانند.

مطلب پیشنهادی

شهرداری اراک پیشرو در هزینه‌کرد عوارض آلایندگی است

شهر اراک به‌دلیل وجود صنایع آلاینده مشمول دریافت مالیات است و شهرداری این کلان‌شهر با مصوبه سال گذشته شورای ششم، در هزینه‌کرد عوارض آلایندگی پیشرو بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *