قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > در رسانه‌های دیگر > عده‌ای که ۸ سال شفافیت در ادبیات آنها جایگاهی نداشته، امروز مطالبه شفافیت سر می‌دهند

عده‌ای که ۸ سال شفافیت در ادبیات آنها جایگاهی نداشته، امروز مطالبه شفافیت سر می‌دهند

عباس خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: یکی از محوری‌ترین شعارهای شورای ششم شهر اراک مقوله شفافیت است، معتقدیم برای پیشبرد برنامه‌هایی که طراحی کرده‌ایم نیازمند همراهی مردم هستیم و یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان مردم را با برنامه‌های خود همراه کرد شفافیت است.
وی افزود: از همان ابتدا اعلام کردیم که چیز محرمانه‌ای در شورا و شهرداری نداریم، ما معتقدیم طبق فرمایش مقام معظم رهبری، مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشیم و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنیم.
سخنگوی شورای شهر اراک ادامه داد: شورای ششم کار را تازه شروع کرده و طبق روال گذشته جلسات صحن علنی شورا با حضور خبرنگاران و پخش زنده از طریق پیج اینستاگرام شورا برگزار می‌شود، در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم پخش این جلسات را از رادیو اراک هم داشته باشیم، مهم‌ترین تصمیمات و تصمیمات نهائی شورا در صحن علنی گرفته می‌شود و صحن علنی هم شفاف است و ما تا کنون هیچ مصوبه‌ای خارج از صحن علنی نداشته‌ایم.
خسروانی گفت: اما در خصوص انتخاب شهردار هم ما بارها مصاحبه کردیم و فرایند را توضیح دادیم که قرار است چه کاری انجام دهیم، برخی گلایه می‌کنند که چرا جلسات ارائه برنامه نامزدهای شهرداری را علنی برگزار نمی‌کنید، جلسه علنی در شورا تعریف خاص خودش را دارد ضمن اینکه جلسات ما با نامزدها بسیار طولانی بود و تا دیر وقت به طول می‌انجامید و تعداد آنها که به دوم رسیده بودند زیاد بود و لذا تصمیم گرفتیم که پخش مستقیم ارائه برنامه نامزدها را به مرحله سوم موکول کنیم که احتمالا 3 تا 5 نامزد را خواهیم داشت، بنا داریم که ارائه برنامه نامزدهای نهائی را مستقیم پخش کنیم تا مردم هم در جریان برنامه‌های نامزدهای نهایی شهرداری قرار بگیرند و ما را در انتخاب گزینه نهائی یاری کنند.
وی تصریح کرد: به نظر من بحث شفافیت در زمینه انتخاب شهردار اراک و متهم کردن شورا به تصمیم گیری پشت درب‌های بسته بیش از آنکه یک مطالبه اجتماعی برای تحقق اصل شفافیت باشد یک موج سازی سیاسی برای تخریب شورا بود وگرنه شورا هم اسامی و هم سوابق هر 9 نامزد مرحله دوم را اعلام و منتشر کرد و مرحله نهائی هم هنوز آغاز نشده است.
سخنگوی شورای شهر اراک گفت: همه کسانی که دغدغه واقعی شفافیت را دارند باید مراقب باشند که مطالبه به حق شفافیت در دامن افراد سیاست زده و مغرضان گرفتار نشود که اگر این اتفاق بیفتد قطعا خسارت آفرین خواهد بود، این بسیار خوب است که یک عده که 8 سال در خواب غفلت به سر می‌بردند و شفافیت در ادبیات آنها جایگاهی نداشته امروز مطالبه شفافیت سر می‌دهند اما باید دید که هدف از این جنجال چیست؟ اگر هدف آگاه سازی مردم و ایجاد هم افزایی در شهر باشد یک اتفاق خوب خواهد بود اما اگر هدف مطامع شخصی و گروهی و باندی باشد خسارت آفرین خواهد بود.
خسروانی گفت: انتخاب شهردار یک امر مهم برای شهر و مهمترین تصمیم یک شوراست که باید در یک فضای کارشناسی همراه با آرامش اتخاذ شود و اگر فضا سیاست زده و هیجانی شود قطعا شهر و مردم این شهر از آن آسیب خواهند دید.
وی اظهار کرد: ما از رسانه‌های دلسوز شهر می‌خواهیم که شفافیت را در همه امور شهری پیگیری کنند و به مردم بگویند که در شهر چه می‌گذرد، امروز ما در حوزه‌های مختلف با مشکلات جدی مواجه هستیم که باید برای آنها تدابیر فوری و عاجل اتخاذ شود و اگر فشار عمومی و رسانه‌ای نباشد این مسئله‌ها به فراموشی سپرده می‌شود، امروز ما در مقوله آرامستان و دفن اموال، حمل و نقل عمومی، مسئله آب فضای سبز، درآمد پایدار شهری، نشاط اجتماعی و آسیب های اجتماعی و امثالهم نیازمند فشار رسانه‌ای برای تبدیل شدن به مطالبه شهری هستیم.
عضو شورای شهر اراک بیان کرد: رسانه‌ها و دلسوزان باید با شفاف سازی و دادن اخبار و اطلاعات در خصوص وضع موجود شهر، مسئولان را به سمت حل مسئله‌ها سوق دهند نه اینکه با انتشار برخی اخبار هیجانی و دامن زدن به شایعات و پرداختن به موضوعاتی که هیچ نفع عمومی در آن نیست،مطالبات واقعی مردم را پنهان کنند.
خسروانی با بیان اینکه مردم اختیار انتخاب شهردار را به منتخبین خود در شورا سپرده‌اند و شهردار را به دور از هیاهوهای سیاسی، دیر یا زود انتخاب خواهند کرد ولی این مشکلات و مسئله‌های شهر است که باقی می‌ماند و ما باید با هم این مشکلات را حل کنیم، افزود: در شورای ششم برنامه‌های خوبی برای پیشبرد پروژه شفافیت تهیه کرده‌ایم که نقش مهمی را برای سمن‌ها در این مسیر در نظر گرفته‌ایم به طوری که بنا داریم با جلب مشارکت شهروندان و نهادهای مدنی در کنترل و نظارت همگانی بر عملکرد مسئولان شهری از طریق مبادله اطلاعات درست و دقیق با آنها،نظارت کنیم.
وی تاکید کرد: مهم‌ترین دستاوردی که شفافیت ایجاد می‌کند پیشگیری از بروز تخلفات است به طوری که تصمیم گیران و مجریان را از انجام تخلف و ترجیح دادن منافع شخصی و خصوصی خود دور می‌کند، البته این نکته را عرض کنم که شفافیت مقوله‌ای نیست که طی یک ماه آغاز شود و به سرانجام برسد، شفافیت امری تدریجی است و دغدغه مندان شفافیت باید ما را در تداوم، نهادینه کردن و سیستماتیک کردن فرآیندها و انتشار اطلاعات برای دسترسی مردم همراهی کنند و مطالبه گری.

مطلب پیشنهادی

مهار تورم، کارویژه سال ۱۴۰۲ مسئولان

با توجه به وجود شاخص‌های مهم اقتصادی از جمله انباشت نقدینگی، نبود رقابت‌های اقتصادی، خروج سرمایه و همچنین تحریم‌های ظالمانه و بهره‌وری پایین در کشور، مهار تورم در سال جدید یک ضرورت و یک کارویژه برای دولت محسوب می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *