قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > روزنوشت‌ها > محاکمه طبری‌ها مسیر مبارزه با فساد را هموارتر خواهد کرد

محاکمه طبری‌ها مسیر مبارزه با فساد را هموارتر خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، برخورد قاطعانه و بدون ملاحظه قوه قضائیه با مفسدان دانه درشت و شخصیت‌های اسم و رسم دار و نا امن کردن فضا برای مسوولان و حامیان فاسدشان به ویژه در دوران مسئولیت آیت الله رئیسی، موجی از امید را در میان مردم ایجاد کرده که خود سرمایه‌ای ارزشمند برای این قوه محسوب می‌شود و می‌تواند تا حد زیادی در اعتماد و دلگرمی مردم به دستگاه قضا که وظیفه اصلی‌اش برقراری عدالت در جامعه است موثر باشد.ورود شجاعانه دستگاه قضا به پرونده اکبر طبری که خود از مقامات عالی رتبه همین سیستم است، یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که نشان داد فساد در کشور سیستمی نیست بلکه سیستم ضدفساد است و اینکه گاه گاهی در این سیستم برخی عناصر فاسد دیده می‌شوند دلیل بر سیستمی بودن فساد نیست، به این معنا که قاطبه کارکنان و مدیران قوه قضائیه پاک دست و متعهد هستند و فساد در این سیستم امری ناپسند است.
رهبر معظم انقلاب در این خصوص می‌فرمایند:”راجع به فساد؛ در صحبت‌های دوستان هم بود، بیرون هم شنفتم که می‌گویند. ببینید؛ نگاه من، دید من، این است که فساد در کشور سیستمی نشده، فساد سیستمی یک چیز دیگر است. فسادسیستمی در زمان حکومت طاغوت بود؛ سیستم به طور طبیعی فسادآور و فسادپرور بود، یعنی باید آدم می‌گشت تا آدم سالم در آن پیدا می‌کرد؛ امروز این‌جوری نیست؛ البتّه فساد هست، فساد‌های بدی هم هست، موردی است و باید برخورد بشود. حالا اینکه شما می‌گویید بایستی شفّاف باشد، شفّاف‌سازی که من یادداشت کردم، نکته‌ی بسیار درست و خوبی است، این به جای خود محفوظ، منتها این‌جور نیست که فساد، سیستمی باشد؛ فساد موردی است و این فساد‌های موردی را میشود علاج کرد.”(بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان، ۱۳۹۶/۰۳/۱۷).
عزم رئیس دستگاه قضا در محاکمه شخصی مثل اکبر طبری نشان از عزم این دستگاه برای جامه عمل پوشاندن به مطالبات مقام معظم رهبری و مردم کشور یعنی مبارزه با فساد دارد.
آیت الله رئیسی نشان داده که می‌خواهد عملا وارد میدان مبارزه با فساد شود و از دادن شعار و برگزاری سمینار و رفتارهای نمایشی بپرهیزد.سال ۹۳ همایشی با عنوان «همایش ارتقــای ســلامت نظــام اداری و هفتـه ملی مقابلــه بــا فســاد» برگزار شــد، قبــل از شــروع ایــن همایــش، معــاون اول رئیس جمهور، طی نامه‌ای از رهبر انقلاب درخواست کرد تا پیامی برای این همایش داشــته باشند. رهبر انقلاب در جــواب نامه ایشــان چنیــن فرمودند: «نفــس اهتمــام آقایــان به امــر مبــارزه با فســاد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چــه معجــزه‌ای بکنــد؟ مگــر وضعیــت برای شــما مسوولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناســب و امیدبخشــی کــه از لحــاظ همدلــی و هماهنگــی و همفکری بین مســوولان امــر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطــع و عملی بدون هرگونه ملاحظــه‌ای بگیرنــد و اجــرا کننــد. موفــق باشــید. ۹۳/۹/۱۷»
رهبر معظم انقلاب بارها این سیاست را به نظام قضائی توصیه کرده‌اند و فرموده‌اند که:”احیاء و استیفای حقوق عامه و حمایت از آزادی‌های مشروع مردم از وظایف مهم قوّه‌ی قضائیّه است و این قوه باید پرچم‌دار این موضوعات باشد و با مخالفان و معارضان حقوق عمومی در هر جایگاهی، مقابله کند.”(دیدار رئیس و مسئولان قوّه‌ی قضائیّه با رهبر انقلاب؛ ۱۳۹۶/۴/۱۲)

محاکمه اکبر طبری نمونه‌ای از احیاء و استیفای حقوق عامه است
مدرس دانشگاه‌های استان مرکزی در این رابطه خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: محاکمه اکبر طبری نمونه‌ای از احیاء و استیفای حقوق عامه است به طوری که قوّه‌ قضائیّه عزم خود را بیش از گذشته جزم کرده است تا هرکجا نهادی از نهادهای عمومی اعم از دولتی یا غیردولتی، و یا اشخاصی از مسوولان کشور در هر پست و مقامی، عملی انجام دهند که منجر به تضییع حقوق قانونی و شرعی مردم شود بدون هیچ استثناء و ملاحظه و مصلحتی به عنوان نهاد قاطع عدالت، با آنها برحورد قضائی کند و طعم شیرین عدالت را به مردم بچشاند.عباس خسروانی می‌افزاید: محاکمه اکبر طبری این پیام را برای مردم دارد که قوه‌ قضائیه اراده کرده است تا با عزمی جزم و انگیزه‌ای دوچندان و نظم و تدبیری حکمت‌آمیز، دوران جدیدی را که زیبنده‌ گام دوم انقلاب است، با قدرت و جدیت آغاز کند.

محاکمه اکبر طبری به ارتقاء امنیت در جامعه منجر خواهد شد
بدون شک محاکمه اکبر طبری به ارتقاء امنیت در جامعه منجر خواهد شد، اگر چه تامین امنیت یک تکلیف فرا قوه‌ای است و همه قوا در خصوص تامین امنیت جامعه در ابعاد مختلف تکالیفی بر عهده دارند اما قوه قضائیه سهم خاصی در این قضیه دارد و می‌تواند با مقابله و محاکمه عناصر فاسد در نهادهای حاکمیتی هم مایه عبرت دیگران شود و هم مسیر فساد را در نهادهای عمومی ببندد، به فرموده رهبری معظم:”نقش قوه‌ی قضائیه این است که اگر در مجموعه‌ی این عملکردها و تعامل این دستگاه‌ها با مردم، مفسد اقتصادی به وجود آمد، قوه‌ی قضائیه آنچنان با او برخورد کند که برخوردش موجب عبرت برای کسانی باشد که دستگاه اقتصادی را به فساد می‌کشانند. این، خود یک عامل مهم در ایجاد امنیت اقتصادی است”.)دیدار خانواده‌ی شهدای هفتم تیر و مدیران و مسئولان قوه قضائیه 1386.04.7
محاکمه اکبر طبری نشان داد که قوه قضائیه در مبارزه با فساد نه استثنا بردار است و نه خط قرمزی را می‌شناسد، این سیاست قوه قضائیه در مبارزه با فساد در راستای توصیه راهبردی رهبر انقلاب به این دستگاه است که فرمودند:”در امــر مبارزه با فســاد نباید هیــچ تبعیضی دیده شــود، هیچکــس و هیــچ نهــاد و دســتگاهی نباید استثنا شــود. هیچ شــخص یا نهادی نمی‌تواند با عذر انتســاب به اینجانب یا دیگر مســئولان کشور، خود را از حساب کشــی معاف بشــمارد، با فساد در هر جا و هر مسند باید برخورد یکسان صورت گیرد.”بیانات در تاریخ،1380.02.10
مدرس دانشگاه‌های استان مرکزی بیان می‌کند: طبیعی است که با آغاز مبارزه جدی قوه قضائیه با مفسدین اقتصادی و عدم ملاحظه جایگاه و وابستگی‌های خانوادگی و سیاسی و جناحی آنها، صدای اعتراض از گوشه و کنار برخواهد خواست و با شگردهای مختلف سعی در سیاسی جلوه دادن عملکرد قوه قضائیه داشته باشند.خسروانی می‌گوید: قوه قضائیه باید بداند که در این مسیر تنها نیست و مردمی که طعم شیرین عدالت قضائی را چشیده‌اند و چشم امید به کوتاه کردن زالوها از بیت المال دارند از این اقدامات حمایت خواهند کرد و این قوه نیز باید در خصوص عملکرد خود با مردم به صورت شفاف سخن بگوید و مردم را در جریان اقدامات خود قرار دهد.
رهبری پیشتر از این قوه خواسته بودند که در مبارزه با فساد از هیاهو ها و جنجال سازی‌های مفسدین و رسانه‌های آنها و وابستگاه اقتصادی و سیاسی آنها ترسی به خود راه ندهند.”با آغاز مبــارزه جدی با فســاد اقتصادی و مالی، یقینًا زمزمه‌هــا و بتدریج فریادهــا و نعره‌هــای مخالفت بــا آن بلنــد خواهد شد، این مخالفت‌ها عمدتًا از سوی کسانی خواهد بود که از ایــن اقدام بــزرگ متضرر می شــوند… این مخالفت‌ها نباید در عزم راسخ شما تردید بیفکند.”بیانات در تاریخ 1380.02.10
خسروانی اظهار می‌کند: امروز با محاکمه طبری‌ها و امثال او در قوه قضائیه و سایر نهادهای حاکمیتی و حذف آنها از مسئولیت‌های مهم، مسیر مبارزه با فساد هموارتر و جرات مسوولان عالی رتبه هم در برخوردهای قاطعانه و بدون مصلحت سنجی بیشتر خواهد شد و مردم هم این مطالبه جدی را از دستگاه قضا خواهند داشت که با فساد و مفسد در هر جا و زمان و در هر موقعیتی باید برخورد کرد تا کشور مسیر شکوفایی را سرعت بیشتری طی کند.

مطلب پیشنهادی

شهرداری اراک پیشرو در هزینه‌کرد عوارض آلایندگی است

شهر اراک به‌دلیل وجود صنایع آلاینده مشمول دریافت مالیات است و شهرداری این کلان‌شهر با مصوبه سال گذشته شورای ششم، در هزینه‌کرد عوارض آلایندگی پیشرو بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *