در میزگردی با موضوع اهمیت عزاداری، کارشناسان مربوطه با اتفاق نظر درباره اینکه “مجالس اهل بیت(ع) در جامعه اسلامی ایران تعطیلبردار نبوده و نیست” تاکید کردند: جریانی بهبهانه کرونا بهدنبال شیوع ویروس “شبهه” در جامعه است.
بهگزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، همانطور که امام راحل فرمودند “اسلام هرچه دارد از ماه محرم و صفر است” و در حقیقت این دو ماه بهترین موقعیت استفاده و یادگیری از تعالیم دینی و معارف زیبای اسلامی به شمار میرود؛ به طوری که در ایام این دو ماه، منبرها و مجالس اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که برای اقامه عزاداری امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) برپا میشود مردم را گرد هم میآورد و اصیلترین و نابترین معارف اسلامی و مکتبی در این شب و روزهای ماه محرم و صفر به مردم منتقل میشود، همچنین عزاداران امام حسین (ع) در کنار اشک ریختن و نوحه سرایی به یاد گرفتن از معارف حسینی نیز میپردازند.اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، فضای هیئات و عزای حسینی همچون دیگر بخشهای جامعه که با محدودیتها و برخی سختگیریها همراه بود با رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی برگزار شد.
موضوعی که سرفصل میزگرد تخصصی ” اهمیت اقامه عزای اهل بیت(ع) ” با حضور ” عباس خسروانی ” پژوهشگر فرهنگی و اجتماعی، ” داود فرجی ” فعال فرهنگی استان و ” سیداحمد حسینی” پیشکسوت و فعال هیئات مذهبی استان مرکزی شد که در زیر میآید:
مکتب عاشورا و عزاداری از ارکان هویت ما و جانمایه هویت شیعی و ایرانی است
“خسروانی” پژوهشگر فرهنگی و اجتماعی استان مرکزی در پاسخ به این سوال که وضعیت عزاداریها با توجه به شیوع کرونا چطور و چقدر حائز اهمیت است اظهار داشت: مکتب عاشورا و عزاداری و حب امام حسین(ع) یکی از ارکان هویت ما و جانمایه هویت شیعی و ایرانی است و هرگز قابل جداسازی نیست.
وی افزود: کناره گیری از مکتب عاشورا و نداشتن حب امام حسین(ع) به بی هویتی و بحران هویت ما منجر خواهد شد بنابراین از این منظر حفظ شعائر و آئینهای عاشورائی و عزاداری برای ابا عبدالله الحسین(ع) از اهمیت ویژهای برخوردار است، عاشورا، با همه وجود ایرانیان آمیخته شده و هرگز نمیتوان عزاداری را از جامعه ایرانی حذف کرد.خسروانی بیان کرد: عاشورای حسینی نه تنها گذشته و حال فرهنگی و تمدنی ما را معرفی میکند بلکه چراغ راه آینده ما نیز هست، چون عاشورا به ظهور حضرت حجت(عج) ختم میشود و فهم مهدویت بدون فهم عاشورا امکان پذیر نیست، به عبارتی ایرانیان، گذشته و حال و آینده خود را در عاشورا جستجو میکنند، مفاهیم عظیمی که در مکتب شیعه وجود دارد مثل نبوت، امامت، فاطمیه، مهدویت، غدیر و … در مکتب عاشورا معنا مییابند به طوری که عاشورا مثل نخ تسبیح این مفاهیم را بهم گره زده است.
پژوهشگر فرهنگی و اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: از سوی دیگر حفظ و حراست از یک مکتب به برپائی شعائر و مناسک و آئینهای آن مکتب برمی گردد به طوری که مفاهیم والای یک مکتب در شعائر و مناسک ظهور و بروز پیدا میکند بنابراین مراسم عزاداری برای شیعیان و برای ایرانیان یک امر حیاتی است.
وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری هم در سخنان خود به این موضوع اشاره داشتند و به اهمیت عزاداری تاکید کردند اما با توجه به شرایط موجود بر رعایت پروتکلهای بهداشتی هم تاکید کردند. شرایط بوجود آمده بر اثر کرونا سوالات زیادی را در اذهان بهوجود آورد که چگونه میتوان در شرایط بیماری واگیرداری مثل کرونا، اقامه عزا برای ابا عبدالله کرد.
خسروانی اضافه کرد: آیا اینها تناقض ندارند؟ چگونه میشود هم عزاداری کرد هم سلامت خود را حفظ کرد؟ باید گفت، هم عزاداری یک امر حیاتی برای ما است و هم حفظ سلامتی و جان برای ما واجب شرعی و مهم است، این وضعیت بهوجود آمده برخی را به اشتباه انداخت و تصور کردند که در این مقوله ما با تناقض احکام شرعی مواجه هستیم در حالی که دین اسلام به هیچ وجه دچار تناقض نیست و به عنوان یک کلیت واحد، همه اجزایش با هم هماهنگ هستند.«خسروانی» پژوهشگر فرهنگی استان مرکزی معتقد است: دشمنان و مغرضان زیادی مترصد این هستند که از سوی شیعیان عزادار، رفتارهائی سربزند که در خلاف پروتکلهای بهداشتی باشد تا با انعکاس و برجسته سازی آنها اتهامات همیشگی خود را به عزادارن حسینی وارد کنند، عزاداری و عاشورای حسینی در فرهنگ ایرانی اسلامی از قدمت طولانی برخوردار است و این آئین در اقصی نقاط کشور متناسب با بوم منطقه و ارزش ها و هنجارهای آن منطقه برگزار شده و در طول تاریخ هیچ گاه تعطیل نشده و تداوم داشته است.
نحوه مواجهه علمای ما با کرونا مصداق عینی عقلانیت دینی است
پژهشگر فرهنگی و اجتماعی استان مرکزی در پاسخ به این سوال که هیئات مذهبی تا چه میزان میتوانند الگوی رعایت پروتکلها باشند گفت: تجربه تاریخی ما نشان داده که فقها و علمای شیعه توانسته اند مسئلههای عارضی بر جامعه را به خوبی حل کنند و از ظرفیت والای فقه در این زمینه استفاده کنند و نشان دهند که فقه ما اساساً بن بست ندارد و برای همه مسائلی که بر جامعه و مردم عارض میشود راه حل ارائه میدهند.
خسروانی افزود: در بحث عزاداری در ایام کرونا هم علمای ما نظرات خوب و علمانه ای را مطرح کردند که خلاصه مباحث آنها این بود که اصل عزاداری ابا عبدالله(ع) باید حفظ شود اما میشود با توجه به شرایط بیماری واگیر دار کرونا و خطرناک بودن آن و تهدید بودن آن برای جان مومنین،روشهای عزاداری را تغییر دهند و همه دستورالعملهای بهداشتی که از مراکز دارای صلاحیت مثل ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر میشود را رعایت کنند، به عنوان مثال راه اندازی هیئتهای سیار، تکیههای مجازی، زیارت آنلاین، عزاداری آنلاین، عزاداری در فضاهای باز و با رعایت فاصله گذاریهای اجتماعی و مواردی از این دست محصول خلاقیتهائی است که صورت گرفته و همزمان هم جان مومنین را حفظ کرده وهم عزاداری را برپا داشته اند.وی اضافه کرد: این نحوه مواجهه علمای ما با کرونا مصداق عینی عقلانیت دینی است، این عقلانیت دینی باعث شده که هرگز نظرات فقهای شیعه و رفتار پیروان آنها باعث وهن دین نشود و ما وظیفه داریم که با تبعیت از نظر علمای خود آبرو و ابهت دین خود را حفظ کنیم.
مجلس اهل بیت(ع) در طول تاریخ هیچ گاه تعطیل نشده و تداوم داشته است
پژوهشگر فرهنگی و اجتماعی استان مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای برپایی عزاداری اهل بیت(ع) همراه با رعایت دستورات بهداشتی چه باید کرد گفت: ما میتوانیم با خلاقیت و نوآوری و با استفاده از فناوریهای روز، اقامه عزای ابا عبدالله الحسین(ع) کنیم به طوری که هم آئین و مناسک عزاداری و اصل عزاداری حفظ شود و هم جان مومنین که یک واجب شرعی ست حفظ شود.وی افزود: به هر حال دشمنان و مغرضان زیادی مترصد این هستند که از سوی شیعیان عزادار، رفتارهایی سربزند که در خلاف پروتکلهای بهداشتی باشد تا با انعکاس و برجسته سازی آنها اتهامات همیشگی خود را به عزاداران حسینی وارد کنند.خسروانی ادامه داد: عزاداری و عاشورای حسینی در فرهنگ ایرانی اسلامی از قدمت طولانی برخوردار است و این آیین در اقصی نقاط کشور متناسب با بوم منطقه و ارزش ها و هنجارهای آن منطقه برگزار شده و در طول تاریخ هیچ گاه تعطیل نشده و تداوم داشته است و همواره بر تحولات بزرگ تاریخی و سیاسی جامعه ما اثرگذاربوده است، عاشورا و آیینهای آن یک میراث گرانبهایی است که از گذشتگان ما به ارث رسیده و از دل طوفانهای سهمگین به سلامت عبور کرده است و ما باید با عقل و هوشیاری و تبعیت از فقها و علمای اسلام این میراث بزرگ را حفظ کنیم.