قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > مقالات > نقش کارکردهای ترمیمی پلیس در پیشگیری از سرقت در محله‌های فرودست شهری اراک

نقش کارکردهای ترمیمی پلیس در پیشگیری از سرقت در محله‌های فرودست شهری اراک

انتشار مقاله من با عنوان”نقش کارکردهای ترمیمی پلیس در پیشگیری از سرقت در محله‌های فرودست شهری اراک” در فصلنامه علمی تخصصی رهیافت پیشگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه دوره 2، شماره 1،بهار 1398

چکیده:

زمینه و هدف: رویکرد عدالت ترمیمی در سال‌های اخیر به عنوان روش مؤثر در سومین مرحله از پیشگیری جرم، در نیروی انتظامی مطرح شده است. این رویکرد به منظور قضازدایی و بسط عدالت غیر کیفری و در پیوند با مفاهیم انسانی و فرهنگ و ارزش‌های‌ جامعه مدنی، عدالت کیفری خلاق و پویایی را معرفی می‌کند. اهداف عمده عدالت ترمیمی عبارت‌اند از: اصالت روابط شخصی، جبران، بازسازگاری با هنجارهای اجتماعی و مشارکت. عناصر عدالت ترمیمی در این مقاله مشتمل است بر داوطلبانه بودن، اظهار حقیقت، رودررویی، توافق، حمایت و غیر علنی بودن است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه، در 9 محله فرودست شهر اراک و با روش نمونه‌گیری سه مرحله‌ای سهمیه‌ای، خوشه‌ای و تصادفی ساده و در نمونه آماری 379 خانواری و با تأکید بر نظریه عدالت ترمیمی و با هدف سنجش تأثیر کارکردهای ترمیمی پلیس بر پیشگیری سومین از سرقت صورت گرفته است.
یافته‌ها و نتایج: نتایج حاصل از تحلیل داده‌های به دست آمده نشان داد که کلیه فرضیه‌های پژوهش تأیید و بر اساس ضرایب همبستگی کندال، بین کلیه متغیر‌های مستقل با پیشگیری از سرقت رابطه معناداری وجود دارد و بیشترین تأثیر را متغیر اظهار حقیقت داشته است. بر اساس نتایج پژوهش، تأکید بر نقش پلیس به عنوان نقش تسهیل‌کننده، ترویج عدالت ترمیمی در برنامه‌های نیروی انتظامی، استفاده از ظرفیت‌های برون سازمانی و آموزش تخصصی کارکنان پیشنهاد می‌شود.

مطلب پیشنهادی

۱۰ سوال سخنگوی شورای شهر اراک درباره طرح ملی مسکن

در اجرای پروژه های کلان بیش از سرمایه اقتصادی به سرمایه اجتماعی نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *