قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > روزنوشت‌ها > بودجه‌نویسی یا فهرست‌نویسی در شهرداری اراک

بودجه‌نویسی یا فهرست‌نویسی در شهرداری اراک

به گزارش مهر، عباس خسروانی در ادامه این میزگرد تصریح کرد: آینده شناسی شهر اراک را ما باید در بودجه‌ها شاهد و در آن دقت نظر داشته آیا این آینده شناسی شهر اراک صورت گرفته است یا خیر؟ ما معتقد به ایده شهر انسان مدار در بودجه نویسی در برنامه ۵ ساله و ۲۰ ساله هستیم اما بحث ما این است تعریف شهرداری و شورای شهر اراک از انسان چیست و تعریف دیگران از انسان چیست؟ آیا ما به یک مجموعه اتفاق نظری درباره انسان در این برنامه‌ها رسیده‌ایم این انسان در کدام دایره تفکری تعریف می‌شود و این یک نقطه بحث است.

اصل تعادل درآمد و هزینه در بودجه نویسی شهر اراک رعایت نشده است.
وی اظهار کرد: اشاره کردند بودجه شهرداری اراک ۱۲۵ درصد محقق شده است خوب سال‌های قبل هم می‌گفتند ۳۰ درصد محقق نشده است این نشان می‌دهد که بودجه نویسی ما یا از این طرف و یا از آن طرف می‌افتد. اصل تعادل درآمد و هزینه در بودجه نویسی شهر اراک رعایت نشده است دلیلش این است که نه درآمدها واقعی تعریف شده است و نه هزینه‌هایش را واقعی برآورد کرده است یا از این طرف حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد بودجه محقق شده است و یا از آن طرف ۱۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.خسروانی تاکید کرد: معتقدم این اصول اگر در بودجه نویسی رعایت بشود به نظر ما وضعیت مدیریت شهر به نظر ما خیلی بهتر خواهد شد و رضایت عمومی افزایش پیدا خواهد کرد.

نگاه اقتضایی در بودجه نویسی شهر اراک جولان می‌دهد
این کارشناس و صاحب نظر حوزه شهری در انتقاد به صحبت‌های شهردار مبنی بر توجه به نگاه واقع بینانه در مدیریت شهری اراک، گفت: محصول تفکر که نگاه تئوریک و دانشگاهی را با نگاه واقع بینانه در تضاد می بی نه همین مدیریت سلیقه‌ای و اقتضایی است که متأسفانه در مدیریت شهری اراک شاهد هستیم که افراد بر اساس سلایق و تشخیص خودشان عمل می‌کنند نه بر اساس برنامه‌ای که به آن ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: ما وقتی تاکید می‌کنیم اصل تعادل درآمد و هزینه یعنی اینکه ما نمی‌دانستیم در شرایط کرونا ساخت و ساز کاهش پیدا می‌کند و نباید بر اساس این بحث درآمدهای حاصل از فروش تراکم را کاهش بدهیم در بودجه؟ آیا نباید متناسب با آن هزینه‌های ردیف هزینه‌ای را کاهش می‌دادیم نه تنها کاهش ندادیم افزایش هم دادیم بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اراک را افزایش دادیم این را چه کس می‌خواهد جواب دهد؟ اینها تناقضی بین نگاه تئوریک و نگاه واقع بینانه نیست.
خسروانی گفت: تورم بیش از ۵۰ سال در کشور است و در تمام بودجه‌ها درگیر بودیم و ساخت و سازهای آن در قانون بودجه وجود دارد که چگونه این موضوع را حل کردند، همه مشکل را نباید تقصیر آقای احمدی نژاد گذاشت قانون هوای پاک چرا هشت سال اجرایی نشده است.
این کارشناس و صاحب نظر حوزه شهری اظهار کرد: اینکه می‌گویند به سمت بودجه ریزی عملیاتی می‌رویم بودجه ریزی عملیاتی سه اصل دارد کدام یک از این سه اصل را شما اجرا کردید که می‌گویند به سمت بودجه ریزی عملیاتی می‌رویم بودجه ریزی عملیاتی مبتنی بر برنامه و هدف باشد همین جلسه‌ای بنده به این نتیجه رسیدیم برنامه یعنی چه اقتضا و سلیقه بر اساس قیمت تمام شده است بودجه ریزی عملیاتی و مبتنی بر ارزیابی و عملکرد است.
خسروانی مطرح کرد: گزارش‌های تفرقی بودجه چقدر به استحضار مردم رسیده است و چقدر در رسانه مطرح شده است تفریق بودجه سال ۹۸،۹۷، ۹۶ چقدر اینها شفاف در سرانه‌ها مطرح شده است تفریق بودجه شهرداری اراک دقیق انجام شده؟ خوب این سه اصل رعایت شده است که ما صحبت از بودجه ریزی عملیاتی می‌کنیم؟ به نظر بنده که رعایت نشده است.
وی گفت: پیشنهاد می‌شود بحث مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در قانون بودجه سنواتی بیاوریم قانون بودجه سنواتی بحث جلب مشارکت بخش خصوصی و بخش عمومی را لحاظ بکنیم در قالب بودجه سنواتی است بحث تبصره‌ها در بودجه که بنده اعتقاد دارم تبصره‌ها را تا آن جایی که امکان دارد حذفش کنیم و بار مالی را بیاوریم در همان ردیف بودجه ببینیم که بحث شفافیت و نظارت را بیشتر می‌کند و تخلفات و فساد را به شدت کاهش می‌دهد.
این کارشناس و صاحب نظر حوزه شهری در پایان گفت: قانون کنیم که در آمدهای اختصاصی حتماً در بخش اختصاصی هزینه بشود و اینکه بیایم برخی درآمدهای اختصاصی را ببریم سلیقه‌ای در بخش‌های عمومی هزینه بکنیم این یک سری مشکلات را بخصوص در بخش‌های فرهنگی برای شهرداری اراک ایجاد می‌کند.

مطلب پیشنهادی

شهرداری اراک پیشرو در هزینه‌کرد عوارض آلایندگی است

شهر اراک به‌دلیل وجود صنایع آلاینده مشمول دریافت مالیات است و شهرداری این کلان‌شهر با مصوبه سال گذشته شورای ششم، در هزینه‌کرد عوارض آلایندگی پیشرو بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *