قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > روزنوشت‌ها > تحول در اراک، نیازمند جذب سرمایه های بخش خصوصی

تحول در اراک، نیازمند جذب سرمایه های بخش خصوصی

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس خسروانی در بیست و هفتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر اراک، اظهار کرد: شهرداری یک نهاد عمومی درآمد و هزینه است و ردیف اعتباری خاصی در بودجه دولت برای آن در نظر گرفته نشده است، لذا شهرداری‌ها برای خدمت‌رسانی به مردم و انجام امورات شهر نیازمند دریافت عوارض و مالیات هستند که در قوانین متعدد این حق برای شهرداری در نظر گرفته شده است.


وی افزود: بخش عمده درآمد شهرداری اراک وابسته به مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی است که اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری برای تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ نیازمند اطلاعات دقیق از این دو منبع درآمدی است، اما متأسفانه علی رغم مکاتبات و مطالبه‌گری‌های متعدد، موفق به دریافت لیست صنایع آلاینده شهر اراک و میزان پرداختی آنها به عنوان عوارض آلایندگی نشده است، لذا از اداره کل امور مالیاتی خواسته می‌شود که گزارش میزان درآمد وصولی و توزیع عوارض آلایندگی و ارزش افزوده سهم شهرداری اراک را حداقل در سال جاری به شورای اسلامی شهر اراک اعلام نماید.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک در خصوص عوارض ناشی از اجرای مواد ۱۵ و ۲۳ رسیدگی به تخلفات رانندگی که بخشی از آن سهم شهرداری‌ها است، گفت: طی سنوات گذشته مبلغی به این عنوان به شهرداری اراک پرداخت نشده که طبق قانون خزانه‌داری کل کشور موظف است سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از تخلفات رانندگی را پرداخت کند لذا باید رایزنی‌های فشرده‌ای با مسئولان عالی استان صورت گیرد تا سهم شهرداری از این محل که حق مردم به شمار می‌رود، پرداخت شود.
وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که شهرداری از همین محل می‌تواند برای بهبود وضعیت ترافیک شهری برنامه اجرا کند، از این رو وزارت کشور موظف است جرایم رانندگی وصولی هر استان را میان شهرداری‌ها و دهیاری‌های همان استان و بر اساس شاخص جمعیت، توزیع و به حساب آنان واریز نماید.
خسروانی با بیان اینکه یکی دیگر از منابع درآمدی که شهرداری باید از آن در راستای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و زیرساختی در اراک استفاده نماید، مولدسازی دارایی‌ها از جمله املاک و دارایی‌های بلااستفاده و اسقاطی است، افزود: تجدید ارزیابی دارایی‌ها و مولدسازی املاک شهرداری اراک به منظور استفاده بهینه از ظرفیت موجود در شرایط فعلی یک پیشنهاد کارشناسی است که امیدوارم شهرداری به آن توجه داشته باشد زیرا املاک، مهم‌ترین دارایی غیرمنقول شهرداری اراک است که در یک بخش می‌توان با مولدسازی این سرمایه‌ها هزینه‌های اتمام پروژه‌های نیمه تمام و تعریف و اجرای پروژه‌های جدید را انجام داد.
وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از منابع درآمدی برای شهرداری، استفاده از ظرفیت اوراق مشارکت است که متأسفانه هم در سال جاری و هم در سال آتی مورد غفلت شهرداری قرار گرفته در حالی که اوراق مشارکت یک فرصت برای تأمین نیازمندی‌های شهر است.
عضو شورای اسلامی شهر اراک تاکید کرد: روش دیگر برای رونق در شهر استفاده از سرمایه‌گذاری و بودجه مشارکتی است که این مقوله هم در سال جاری و در بودجه سال ۱۴۰۱ مورد غفلت جدی قرار گرفته، در حالی که تحول در شهر اراک از راه بودجه‌های سنواتی نمی‌گذرد، بلکه نیازمند جذب و جلب سرمایه‌های بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: قطعاً شهرداری در بودجه سنواتی خود، توان تأمین مالی برای اجرای همه پروژه‌های توسعه شهری را ندارد و به همین جهت جلب مشارکت و بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، یک ضرورت است زیرا با منابع اندک شهرداری، تکمیل و اجرای پروژه‌های نیمه تمام و جدید زمان‌بر خواهد شد و این موضوع باعث وارد آمدن خسارت فراوان به شهرداری و شهر می‌شود.
خسروانی با بیان اینکه شهرداری باید سند جامع سرمایه گذاری و آئین نامه اجرایی آن و مشوق‌ها و امتیازات اعطایی خود را به شورا ارائه دهد و اولویت‌های سرمایه گذاری خود را معرفی کند، اظهار کرد: شهرداری باید موظف شود به منظور جلب مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام و جدید، بودجه مشارکتی و سرمایه گذاری تدوین و ردیفی تحت عنوان ” اعتبارات متمرکز اجرای پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی ایجاد کند.
وی تصریح کرد: پیش از آن شهرداری باید نسبت به انجام مطالعات اقتصادی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های سرمایه گذاری شهر اراک اقدام کرده و به اطلاع عموم برساند که یکی از بهترین روش‌ها برگزاری همایش سرمایه‌گذاری شهری در اراک است.

مطلب پیشنهادی

شهرداری اراک پیشرو در هزینه‌کرد عوارض آلایندگی است

شهر اراک به‌دلیل وجود صنایع آلاینده مشمول دریافت مالیات است و شهرداری این کلان‌شهر با مصوبه سال گذشته شورای ششم، در هزینه‌کرد عوارض آلایندگی پیشرو بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *