قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > در رسانه‌های دیگر > تصویب طرح ممیزی املاک لازمه تحقق اهداف مدیریت شهری

تصویب طرح ممیزی املاک لازمه تحقق اهداف مدیریت شهری

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک گفت: لزوم انجام ممیزی در اراک صرف نظر از الزامات قانونی، در واقع جامع‌ترین و اولین قدم در راستای جمع‌آوری اطلاعات سطح شهر و تبدیل آن به بانک اطلاعاتی توصیفی شهر برای بهره‌برداری در برنامه‌ریزی و ارائه خدمات شهری است.
عباس خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ارائه خدمات مفید به شهروندان اراکی بدون داشتن اطلاعات جامع و به‌هنگام از محیط شهر امکان‌پذیر نخواهد بود، لذا اولین گام به منظور تحقق اهداف مدیریت شهری، ممیزی املاک و معابر موجود در سطح شهر اراک است، طرح ممیزی املاک شهر اراک و طرح پیشنهادی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر در کمیسیون‌های تخصصی شورا به تصویب اکثریت اعضا رسید و در صحن علنی این هفته به رأی گذاشته می‌شود.
وی ادامه داد: صدور هرچه عادلانه‌تر و دقیق‌تر عوارض عمران نوسازی، خدمات شهری و کسب و پیشه به عنوان یکی از انواع درآمدهای پایدار تنها با پیاده‌سازی سامانه مبتنی بر پایگاه داده (ممیزی املاک) امکان‌پذیر خواهد بود، لزوم انجام ممیزی در اراک صرف نظر از الزامات قانونی، در واقع جامع‌ترین و اولین قدم در راستای جمع‌آوری اطلاعات سطح شهر و تبدیل آن به بانک اطلاعاتی توصیفی شهر برای بهره‌برداری در برنامه‌ریزی و ارائه خدمات شهری است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به مزیت‌های اجرای طرح ممیزی املاک در این شهر، افزود: امکان شناسایی منابع درآمدی جدید، ایجاد بستری دقیق و صحیح جهت دریافت عوارض مربوط به ملک و کاربری آن، تسهیل دست‌یابی به اطلاعات، محاسبات عوارض نوسازی و عوارض کسب و پیشه، به‌روزرسانی اطلاعات املاک و عوارض با اتصال به صدور پروانه، مجوز تغییرات کاربری و تراکم املاک، شناسایی املاک داخل و خارج طرح‌های مصوب و ایجاد سیستم یکپارچه شهرسازی و نوسازی بر پایه اطلاعات به‌روز و دقیق از جمله مزایای اجرای طرح ممیزی املاک شهر است.
وی با بیان این که با اجرای طرح ممیزی املاک امکان گزارش‌گیری دقیق از تعداد و مشخصات املاک و معابر با کاربری‌های مختلف فراهم می‌شود، تصریح کرد: جست‌وجوی املاک مالک مورد نظر و جانمایی موقعیت آنها بر روی نقشه، جست‌وجوی انواع کاربری‌ها بر اساس وضع موجود یا طرح‌های مصوب و جانمایی بر روی نقشه نیز از جمله مواردی است که با اجرای طرح ممیزی املاک شهر به آن دست خواهیم یافت.
خسروانی ادامه داد: این طرح علاوه بر این که می‌تواند در بخش‌های مختلف شهرداری خدمات گسترده‌ای به شهروندان ارائه کند، قابلیت دسترسی و استفاده از اطلاعات ژئو رفرنس شهری را نیز در اختیار سایر نهادها و سازمان‌ها قرار خواهد داد که خود منبع درآمد خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد عدالت‌محور و محله‌محور شورای ششم اسلامی شهر اراک توزیع عادلانه سرانه‌های خدماتی در نواحی، محلات و مناطق اراک نیازمند داشتن بانک اطلاعات به‌روز است که در این راستا با برداشت میدانی و ممیزی املاک می‌توان سرانه موجود سطح شهر را شناسایی کرد و برنامه‌ریزی دقیقی نسبت به برخورداری مناطق و محلات کم‌برخوردار برای مدیریت شهری فراهم کرد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک اضافه کرد: مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک پیشنهادی مطرح کرد که بر اساس آن شهرداری اراک موظف است با پیش‌بینی هزینه‌های اجرای طرح ممیزی املاک شهر اراک در بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به شناخت و به‌کارگیری دقیق مشاوران ذی‌صلاح از طریق بازدید پروژه‌های مشابه اجرا شده و بررسی توان علمی و اجرایی آنها اقدام کند و از متخصصان حوزه اطلاعات مکانی و نقش‌برداری به عنوان ناظر، بهره‌گیری و نسبت به اجرای کامل این طرح در سال ۱۴۰۱ اقدام کند. امیدوارم شهرداری نیز با اشراف بر اهمیت موضوع بتواند در سال ۱۴۰۱ با رویکردی جهادی به اجرای این طرح بپردازد.

مطلب پیشنهادی

مهار تورم، کارویژه سال ۱۴۰۲ مسئولان

با توجه به وجود شاخص‌های مهم اقتصادی از جمله انباشت نقدینگی، نبود رقابت‌های اقتصادی، خروج سرمایه و همچنین تحریم‌های ظالمانه و بهره‌وری پایین در کشور، مهار تورم در سال جدید یک ضرورت و یک کارویژه برای دولت محسوب می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *