قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > روزنوشت‌ها > درباره نشست تخصصی تبعات اجتماعی طرح جامع اراک

درباره نشست تخصصی تبعات اجتماعی طرح جامع اراک

به دنبال برگزاری هفتگی نشست های تخصصی مرکز پژوهش ها این هفته موضوع نقد و بررسی طرح جامع شهر اراک را از بعد اجتماعی مورد بحث قرار دادیم.طرح های جامع شهری یکی از مهمترین اسناد بالادستی در شهرهاست که می بایست هر نوع توسعه شهری بر اساس این طرح باشد زیرا طرح های جامع تعیین کننده معابر اصلی،کاربری ها،محدوده و حریم شهرها و نحوه استفاده از اراضی،منطقه بندی و خطوط اصلی شهر و امثالهم است که برای مدت 10 سال اعتبار دارند.پس از سالها وقفه در تهیه و ابلاغ طرح جامع شهر اراک بالاخره امسال این طرح ابلاغ شد و باید بر اساس آن طرح تفصیلی شهر اراک نگاشته شود و به دنبال آن سایر طرح های موضعی و موضوعی.
سوال این است که طرح جامع شهر اراک که طرحی کاملا کالبدی ست تا چه اندازه در کاهش یا افزایش آسیب های اجتماعی در اراک موثر است؟
این طرح تا چه اندازه می تواند مانع از گسترش حاشیه نشینی،ترافیک،تمرکز گرائی در مرکز،آلودگی ،مسکن و … شود؟
نکته مهم این که این طرح ها فقط در اسم جامع هستند و در عمل تک بعدی و کالبدی هستند.یکی از راه های شناسائی کارآمدی طرح های جامع و تفصیلی هر شهری،میزان پرونده های ارجاعی به کمیسیون ماده 55 است که اگر ورودی ها زیاد باشد نشان است ناکارآمدی این طرح ها یا عدم اجرا و پایبندی به آنها دارد که متاسفانه در شهر اراک این ورودی ها زیاد است.اساسا کمیسیون ماده 55 برای موارد استثنائی پیش بینی شده است.
به هر حال طرح جامع شهر اراک تصویب و ابلاغ شده و اصلاح آن بسیار سخت است ولی می توان نظرات اصلاحی خود را به خصوص در بحث رویکردهای فرهنگی اجتماعی در طرح تفصیلی شهر جبران کرد.
این طرح ها به سبک 70 سال پیش نگارش می یابد و تناسبی با شهرهای امروزی ندارد در حالی که نگاه حاکم بر شهر در آن زمان یک نگاه فیزیکی بود اما امروز نگاه به شهر نگاه انسان گرایانه است.البته اقدامات خوبی در زمینه تغییر سبک نگارش طرح های جامع صورت گرفته که جای خوشحالی دارد.
در این نشست هر یک از اساتید از دیدگاه کارشناسی خودشان به بررسی این طرح پرداختند که مرکز قصد تدوین بیانات و انتشار آن را دارد.مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اراک در تلاش است عرصه‌ای عمومی برای گفت و گوی دانشگاهیان، تدوین کنندگان طرح و مسئولان نهاد تهیه کننده، همچنین مجریان طرح پدید آورد،اما تا دست‌یابی به این هدف راه درازی در پیش است.

عباس خسروانی
*رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اراک

مطلب پیشنهادی

شهرداری اراک پیشرو در هزینه‌کرد عوارض آلایندگی است

شهر اراک به‌دلیل وجود صنایع آلاینده مشمول دریافت مالیات است و شهرداری این کلان‌شهر با مصوبه سال گذشته شورای ششم، در هزینه‌کرد عوارض آلایندگی پیشرو بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *