قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
خانه > روزنوشت‌ها > بهای خدمات شهرداری اراک در سال ۱۴۰۳ مشخص شد

بهای خدمات شهرداری اراک در سال ۱۴۰۳ مشخص شد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک گفت: تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی شهروندان تنظیم شده است .
به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، عباس خسروانی،در جلسه صحن علنی شورای شهر اظهار کرد: برای تنظیم و تصویب بخش‌های دفترچه عوارض و بهای خدمات جلسات و نشست‌های کارشناسی زیادی تشکیل شده و نظرات اعضای شورا نسبت به تمام بندهای این دفترچه لحاظ شده و اصلاحات خوبی در این دفترچه انجام شده است.
وی با اشاره به اقدامات اساسی صورت گرفته در این دفترچه افزود: میزان افزایش بهای خدمات نسبت به نرخ تورم بسیار کمتر است و یکی از مهمترین مشخصه‌های و امتیازات دفترچه سال ۱۴۰۳ همین مورد است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: میزان تورم اعلام شده ۴۶ درصد است و طبق قانون مدیریت شهری مجاز بود عوارض و بهای خدمات را تا ۴۶ درصد افزایش دهد اما در نهایت افزایش عوارض بین ۲۰ تا ۲۵ درصد لحاظ شده است.
وی با بیان اینکه در موضوع بهای خدمات شرایط خوبی در نظر گرفته شده است افزود: برخی از خدمات هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته و برخی تا ۲۰ درصد و در برخی موارد بسیار نادر هم تا ۴۰ درصد افزایش بها در نظر گرفته شده است.
خسروانی ادامه داد: دفترچه عوارض و بهای خدمات کمتر از ۳۰ درصد از درآمد شهرداری را شامل می‌شود.
وی با بیان اینکه در موضوع صدور پروانه میانگین افزایش نرخ صدور پروانه ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است گفت: علی رغم اینکه عدد p به عنوان یکی از آیتم‌های مهم محاسبه در صدور پروانه در کمیسیون املاک در امور مالیاتی و دولت یک افزایش بسیار بزرگ و سنگین داشت، در شورا با تصویب ضریب k متعادل شد و این دو ضریب به طور مشترک ۳۰ درصد نرخ صدور پروانه را افزایش داد.
سخنگوی شورای شهر اراک با اشاره به اینکه این اقدام یکی از حمایت‌های خوب شورا و شهرداری برای توسعه ساخت و ساز در شهر است تاکید کرد: در بافت تاریخی، سکونتگاه‌های غیر رسمی، بافت فرسوده، کاربری‌های ورزشی، هنری و آموزشی، ضریب افزایش بهای صدور پروانه ساخت با ضریب صفر محاسبه شده است و در آن یک رونق بسیار خوب به عنوان یک آیتم تشویقی در نظر گرفته‌ایم.
وی افزود: مجموعه شورا و شهرداری در دفترچه عوارض و بهای خدمات سال آینده یک حمایت بسیار خوب و جدی در بافت تاریخی سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت فرسوده انجام داده است.
خسروانی ادامه داد: شفافیت در محاسبه عوارض کاربری‌های مازاد تا ۳۰۰ متر مازاد مسکونی در قالب فرمول در دفترچه در نظر گرفته شده و قابل محاسبه، بین ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ متر مازاد را در قالب توافقنامه و اخذ قدر و سهم در نظر گرفته شده و بلوک‌های مورد نظر و سهم شهرداری مشخص شده است و به راحتی شهروندان می‌توانند محاسبات خود را انجام دهند.
وی با بیان اینکه تراکم‌های بالای سه هزار متر به سازمان سرمایه‌گذاری ارجاع می‌شود و برای آن تصمیم‌گیری خواهد شد اظهار کرد: در موضوع مازاد تراکم تجاری هم این موضوع رعایت شده و تجاری تا ۲۵ متر مازاد در دفترچه در نظر گرفته شده است و بعد از آن تا هزار متر به صورت قدرالسهم خواهد بود و بالای آن به سازمان سرمایه گذاری ارجاع می‌شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک گفت: در موضوع حق مشرفیت به عنوان یکی از چالش‌های جدی در سال ۱۴۰۲ هم خوشبختانه در دفترچه سال ۱۴۰۳ به صورت فرمول محاسبه شده است و کار را بسیار ساده کرده است.
وی افزود: از ویژگی‌های این فرمول، حق دسترسی و تراکم جدا شده است و هر یک به صورت جداگانه محاسبه می‌شود، این اقدام سبب کاهش مراجعات همشهریان برای محاسبات کارشناسی می‌شود و موجب تسهیل در اخذ مجوزها خواهد شد.
خسروانی ادامه داد: در حوزه حفاری‌ها هم شورا کمک‌های بسیار خوبی انجام داده، کندوان که دغدغه شرکت‌های حفار به خصوص شرکت آبفا قرار داشت، فرمول محاسبه تا حدودی اصلاح شد و برخی از مطالبات و خواسته‌های این واحدها در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: شرکت‌هایی حفاری مانند آبفا و گاز که اقدام به نوسازی شبکه خدمات رسانی شهر می‌کنند، تخفیف ۵۰ درصدی برای آنها در نظر گرفته شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک افزود: در عوارض جرایم ماده ۱۰۰ هم با افزایش ۱۰۰ درصدی برای سال آینده موافقت شده است.
وی اضافه کرد: در حوزه آرامستان‌، خدمات عمومی شهرداری با مساعدت ویژه اعضای شورا تنها ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد، علی رغم اینکه هزینه‌ها در آرامستان بالای ۷۰ درصد افزایش داشته است.خسروانی گفت: امید می‌رود این تغییرات وساده سازی صورت گرفته در دفترچه سال ۱۴۰۳ سبب رونق بیشتر در شهر همراه با سرعت بیشتر در انجام امور شود.

مطلب پیشنهادی

شهرداری اراک پیشرو در هزینه‌کرد عوارض آلایندگی است

شهر اراک به‌دلیل وجود صنایع آلاینده مشمول دریافت مالیات است و شهرداری این کلان‌شهر با مصوبه سال گذشته شورای ششم، در هزینه‌کرد عوارض آلایندگی پیشرو بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *